Wednesday, December 31, 2008

Inikah Harapan Baru Mat Anwar-PKR?

PKR,satu pertubahan pakatan yang ditubuhkan untuk membela rakyat pelbagai kaum dan agama di Malaysia dan ia di tunjangi oleh mat Anwar yang aku tak tahulah kemaruk atau sakit apa yang dah merasuk kat dia. Mungkin Chikugunnya kot? tapi sakit ni merebak ke otak yang buat otak jadi tak betul. Argh! memang aku anti betul lah mamat ni tapi masih waras...heheheh...macam mana orang masih agung-agungkan dia ni lagi?heran?

Ini ketika perhimpunan yang baru diadakan meletakkan Harapan Baru mamat Anwar

Slogan yang seolah-olah ada kaitan dengan apa yang dicanang oleh PKR sebelum ini


Progress ketika Oktober 2008

Calvary Convention Centre (CCC) / Pusat Konvensyen Majlis Gereja Calvary


Aku terbaca dalam sebuah blog dan ia sedang disebarkan dan ia agak memeranjatkan kita semua kerana pembinaan bangunan ini merupakan sesuatu yang tidak pernah berlaku selama ini (aku rasalah) kerana ia dikatakan merupakan antara pusat pengajian dan kajian terbesar kristian moden.Fuhh..memang harapan baru lah tapi bukan untuk rakyat majoriti Melayu dan Islam di Malaysia! Mereka terlalu terbuka dan melampau sampai ketahap seolah-olah mencabuli agama Islam sebagai agama rasmi walaupun Malaysia mengamalkan kebebasan beragama bagi agama-agama lain.

Antara komen yang aku sempat baca adalah,ia dikatakan mula dibina betul-betul baru lepas PRU12 dalam mei 2008 dan cakap-cakap mulut mengatakan yang kelulusan pembinaan dan perancangan ini telah dibuat sebelum PRU12 lagi so ia kembali semula kepada kerajaan Selangor dahulu pimpinan Khir Toyo. Entahlah,susah nak cakap hal ni,ikut logik memang begitu tapi bagi aku lah,sesiapa yang berkuasa dan mahukan sesuatu secepat yang boleh,mereka akan lakukannya,setakat 2 bulan,kelulusan kerajaan negeri yang baru boleh dibuat bila-bila masa lebih-lebih lagi Khalid Flinstone ni aku tengok blur dan serabut semacam.Mungkin juga mamat Anwar ini dah berbincang lebih awal tentang cadangan pembinaannya? siapa tahu?

Kita tunggu dan lihat jerlah,apakah bangunan sebenar yang akan siap dan tersergam ini nanti. Adakah benar CCC yang naik atau CYC? Apa CYC? Championship Youth Cup..Hahahaha..Whatever... Untuk cerita lebih lanjut,klik link dibawah kerana dia sendiri telah mengkaji kewujudan projek ini.

Sumber : AIDC-Faizal hakim

Tuesday, December 30, 2008

Alahai Mawi...

Gambar ni jer yang ada. Ada lagi satu full view mereka sedang berjalan tapi tak jumpa dalam online.

Alahai Mawi...tajuk yang aku rasa sesuai untuk gambar diatas dan penulisan kita hari ini. Aku terbaca kisah mereka berdua ni semalam di Harian Metro,siap dengan gambar full page lagi mereka melawat pusara arwah ayahnya Pak Atan. Apa yang alahai? Alahainya adalah adab-adab mereka ketika melawat kawasan perkuburan. Tak sesuai dan nampak macam tak menghormati penghuni kubur disitu.

Aku paling tak berkenan tang pemakaian isteri mawi ni,dah lah pakai seluar,jeans sendat plak tu. Apa mak bapak dieorang tak ajar ke atau mawi sendiri tak ajar? Mawi bukan mainlah pakai kopiah tapi hok perempuan?Sendiri mau ingat.Kalau nak pakai macam tu tempat lain ikut koranglah tapi tang melawat kubur ni biarlah hormat sikit. Pakaian yang tak sesuai tu satu hal,plak baju POLO yang sedondon dieorang pakai ni terang-terang dan sebesar-besar boleh tertera UNITED STATES berserta dengan bendera US tu sekali. Dah macam mempromote negara laknatullah tu plak. Hampeh


Sendiri mau ingat...


Friday, December 19, 2008

The Day The Earth Stood Still


Aku dah tengok cite ni. Entahlah,aku minat cite-cite macam ni. Walaupun tahyul dan nampak tak masuk akal pada kita tapi bagi aku,selain dari kesan khas yang memang menarik,aku suka cerita yang ada sindirin dan memberi kesedaran yang sebenar tentang apa yang boleh dan tidak mustahil berlaku. Seperti juga Teater Bilik Sulit-Teater Bukan Teater ciptaan mamat Hishamudin Rais ini yang ingin menceritakan tentang bilik sulit ISA dan bukannya alat sulit yang dimiliki semua orang. Pi lah tengok teater ini,bantulah mereka.Kesian mereka...huhuhu

Berbalik pada cerita yang aku tengok hari rabu baru-baru ini,aku boleh bagi 4/5 bintang lah. Pedulik bagi orang yang tak minat. Manusia dikejutkan dahulu oleh berita yang asteroid akan menghentam bumi dan ketika itu,kerajaan telah mengumpulkan semua pakar-pakar saintis dunia dan jurutera bagi membantu membangunkan semula bumi apabila musnah kelak dilanggar asteroid tepai sebenarnya ia bukannya asteroid. Bila dunia diambang kemusnahan,ada pulak makhluk lain yang ingin menyedarkan manusia dan menyelamatkan Bumi dari terus musnah. Konteks cerita ini,ingin menyelamatkan BUMI dan bukannya manusia. Aku tertarik dengan dialog antara Klaatu (Duta besar makhluk asing yang dihantar ke Bumi) dengan Setiausaha Pertahanan AS ketika ingin berkenalan. Tapi aku translate kan dalam Bahasa Ketuanan Melayu...heheh


" Kenapa kamu datang ke planet kami?" katanya kehairanan.


"Planet kamu?" kata Klaatu dalam keadaan yakin,dan dalam hatinya kepala hotak ko ni planet ko...!


Mereka datang dan menghantar duta besar mereka untuk BERBINCANG atau dalam kata lain.berMUZAKARAH dengan pemimpin dunia dalam perhimpunan PBB tapi lansgung tak dilayan. Maka,tugas mereka mudah,hapuskan manusia, kumpulkan sebanyak mana flora dan fauna yang ada di muka bumi untuk di baiki semula bumi ini setelah tamadun manusia lenyap keseluruhannya. Tulah,keras kepala dan sombong sangat,kan die dah buat kije die. 80tahun lebih mereka bagi pada kita untuk berubah dan bermuhasabah diri tapi kita terus khayal dengan duniawi.

Rupanya,mereka telah menghantar pengintip mereka sejak dahulu lagi untuk melihat perubahan manusia tetapi pengintip yang mampu berbahasa Cina ini mengakui,manusia sukar diubahkan,punyai ego tersendiri dan keras kepala. Tetapi manusia ada satu sifat yang tiada pada makhluk lain. Apa sifat tu? KASIH SAYANG lah yang membuat Klaatu atau duta besar makhluk asing ini berubah fikiran. Walaupun proses kemusnahan sudah berjalan, Klaatu sedaya upaya cuba menangguhkan kemusnahan ini dan dia berjaya walaupun hampir keseluruhan dunia telah musnah akibat dari sifat Kasih Sayang antara Dr Helen dan anak tirinya Jacob yang redha pada apa yang akan berlaku.

Peluang diberikan lagi tetapi dengan syarat dan syarat ini tak dinyatakan. Simboliknya muda apabila semula perlatan teknologi gagal secara tiba-tiba. Kenapa? Ya betul! mereka menghapuskan kesemua teknologi yang kita ada dan manusia kembali pada asal atau back to basic.Terus terbayang dalam benak fikiran ku bahawa apabila kiamat hampir tiba, teknologi akan dihapuskan dan dimatikan dahulu dan manusia melalui tanda-tanda kiamat itu dengan keadaan kita hidup seolah-olah zaman tanpa teknologi dahulu. Ini sudah ternyata pada kisah-kisah bila kiamat hampir tiba yang sering diperkatakan dimana-mana buku-buku Islamik.


p/s : Aku tak puas hati,j urutera yang disebut dalam cerita ini adalah jurutera awam,mana mekanikal? Natang guh...hehehe

Di Suatu Petang...

Muka sorang-sorang selok main bola

Tepat jam 6.30ptg semalam aku dah terpacak depan TV Philips 32” aku sambil menghirup teh o cap kipas yang bau dan rasanya yang sangat wangi dan masyuk. Fuhh…memang layan. Terlayan dengan rancangan yang aku saksikan di saluran 811 Astro. Apa lagi kalau bukan perlawanan separuh akhir Kelab Dunia FIFA di Jepun antara Juara Kelab Asia, Gamba Osaka dan pasukan Park Ji-Sung,Manchester United.

Keputusannya amat menarik,Gamba Osaka tewas 3-5.Biar pun tewas mereka mampu membolosi Van der Sar sebanyak 3 gol. Dan yang lebih menarik lagi aku dapat tengok 4 gol dalam masa 5 mint! Damn...memang syok ar tengok gol...Wahahaha...aku catatkan sikit kat sini siapa yang jaringkan gol semalam dengan masa dia sekali. Hahaha...Ni aku rekod sendiri time ni base pada masa yang dipaparkan pada skrin TV aku.

Gamba Osaka - Yamazaki (74), Endo (85), Hashimoto (90+1)
ManUnited - Vidic (28), Ronaldo (45+1), Rooney (75 & 79), Fletcher (78)

Ketor jugak lutut set-set ManU ni tapi aku rasa dieorang main tak 100% kemampuan mereka tapi mampu jaringkan 5 gol. Mutu bolasepak Asia dan Eropah masih ada jurangnya sehinggakan mereka mampu buat skill-skill tambahan (ManU lah yang aku maksudkan) dan permainan nampak mudah dan penuh ketenangan di jiwa. Apa-apa pun aku tetap repek kat Gamba sebab die boleh boloskan 3gol kat ManU yang antaranya bolos terbesar mereka smusim ini.

Tuesday, December 16, 2008

Bila Pakatan Rakyat (PR) Beli Berhala Bergerak

Aku muak jugak bila mendengar cerita pasal berhala bergerak ni. Korang tahu kan apa itu berhala bergerak? Istilah ini diguna pakai oleh Faridisme kepada suatu produk dari cabang automotif yang memang menjadi pujaan dan seolah-olah sembahan dari kalangan yang memang mengagung-agungkan dan megimpi-impikan memilikinya. Apakah ia? Ia terdiri dari kereta-kerata yang berkuasa dan berprestij tinggi seperti Mercedes Benz, BMW, Toyota Camry, Honda Accord dan macam-macam spesis lagilah dan ianya berharga RM150K keatas kecuali yang diseludup dan dicuri.huhuhu...


Berbalik kepada topik asal kita, sebenarnya ia dimulakan oleh kepimpinan kerajaan Terengganu berkaitan pembelian 14 bijik Mercedes Benz C200 menggantikan Proton Perdana Exec yang dikatakan mempunyai mutu dan kualiti yang amat mengecewakan sehinggakan kos penyelenggaraannya mencecah ratusan ribu ringgit hanya dalam beberapa tahun. ALASANNYA mudah dan PENYELESAIANNYA juga mudah,gantikannya dengan kereta bermutu dan lebih murah mengikut jangka masa panjang, BELILAH Mercedes,baru jimat! Macam biasa, kata-kata simpati dan biasa dipoltikkan akan digunakan iaitu….



“SEMUANNYA MEMBAZIR…DUIT RAKYAT JUGAK DIGUNAKAN…..?!”
(ayat mereka yang ingin menghentam)

“DENGAN CARA INI, DUIT RAKYAT DAPAT DIJIMATKAN DENGAN LEBIH LAGI…KITA LEBIH PRIHATIN DENGAN RAKYAT...!”
(ayat mereka yang melakukannya)


Cerita pasal berhala bergerak tidak terhenti disitu sahaja, akhirnya timbul juga pendirian dari kerajaan negeri yang lain yang katanya memang berbeza dan ingin membela nasib rakyat yang selama ini telah lama ditindas. Itulah kerajaan negeri Perak (16 bijik) dan diikuti oleh kerajaan negeri Kedah (tak tau lagi kereta ape nak beli) dan Selangor (14 bijik). Apakah jenis berhala bergerak yang hendak dibeli? Kali ini, Toyota Camry menjadi idaman mereka. Hmm,harga murah sikitlah dari Merz tapi masih berada pada RM150K keatas. ALASANNYA dan PENYELESAIANNYA sama sahaja. Tak kiralah haluan kanan ke,haluan kiri ke, manusia tetap manusia dan nafsu tetap nafsu. Ayat yang digunakan masih sama bila di minta komen tentang penggantian kereta baru untuk mereka iaitu…


“DENGAN CARA INI, DUIT RAKYAT DAPAT DIJIMATKAN DENGAN LEBIH LAGI…KITA LEBIH PERIHATIN DENGAN RAKYAT...!”
(ayat mereka yang melakukannya)


Mana ayat yang menghentam? Memang takdelah sebab dia DAH BUAT DULU. Wahahahaha



Kesimpulannya, jangan cakap tak serupa bikin lah. Buat kerja biar ikhlas,tak payah tunjuk-tunjuk, pukul canang satu kampung akulah yang terbaik, kecoh sana sini,konspirasi politik, putar belit politik. Rakyat dapat menilai semuanya. Buktikan dulu baru nak hentam orang lain. Persamaan yang patut diberikan kepada politician ini semua ialah...

Alhamdulillah Sekali Lagi…


Berkuatkuasa tengah malam tadi,harga minyak petrol terbaru menjadi RM1.80/liter setelah diturunkan lagi 10sen dan harga diesel pula juga turun 10sen menjadi RM1.70/liter. Aku berharap akhir bulan ini,minyak akan dapat diturunkan lagi kepada nilai sebenar mengikut pasaran dunia sekarang iaitu lingkungan US$45 setong. Kenapa? Kita mesti ingat 2 perkara ini iaitu :

1) Harga minyak sebelum kenaikan mendadak 6 bulan dahulu iaitu RM1.92/liter adalah ketika harga minyak dunia sekitar US$75 setong. Maka,sepatutnya harga minyak kita adalah pada RM1.15/liter sekurang-kurangnya tanpa subsidi dan RM1.45/liter dengan subsidi 30sen.

2) Rebat tunai RM625 masih berkuatkuasa sehingga Mac 2009. Maka,selewat-lewatnya harga minyak kita mesti turun sehingga RM1.15/liter tanpa subsidi (jika minyak dunia masih berlegar diantara US$45 setong.

Kita hanya mampu berdoa, tawakal, tunggu, lihat dan akhirnya bersyukur!


p/s : So far sekarang aku dah banyak berjimat dengan kos bulanan minyak, kalau turun lagi,bertambah lagi jimat.

Monday, December 15, 2008

Bila Tol Dihapuskan & Bila Angkasawan Ramai Sangat!



Tol

Wartawan: Apa pandangan tuan kalau PLUS hapuskan tol sepenuhnya.

Pemandu: Saya tak setuju sama sekali, ditakuti Lebuhraya Plus sendat dengan kenderaan. Habis la jem gila besok


Ramai Sangat Angkasawan

Cikgu: Siapa mahu menjadi angkasawan, angkat tangan.

Semua murid-murid tahap tiga mengangkat tangan kecuali hanya seorang daripada semua 40 orang murid.

Cikgu: Mengapa kamu seorang tidak mahu menjadi angkasawan?

Mamat: Di sini saja dah 39 orang, kalau dicampur dari murid sekolah lain entah berapa ribu jumlahnya. Kapal angkasa hanya boleh muat tiga orang saja dan ISS belum lagi seluas padang bola, cikgu.

Friday, December 12, 2008

Informasi Yang Kita Tak Tahu

Satu kajian dari University of Southern California├ó€™s Energy Institute mengatakan sekitar 5-10 % rata rata rumah membuat pembaziran tenaga elektrik secara percuma (dalam mod standby). Setiap isi rumah terus membayar tenaga yang tidak digunakan hingga 130 dollar setiap tahunnya. Bahkan ada kemungkinan pemakaian elektrik yang tidak digunakan lebih besar dibandingkan pemakaian purata seseorang setiap hari.
Laporan Department of Energy mengatakan beberapa alatan elektronik tertinggi pembaziran elektrik.

TV Plasma $165 ,
Cable Box $10,33,
Tv jenis CRT $5,16
Kotak Astro dan VCR $3.10 setiap tahunnya
Adaptor handphone $1.99
Desktop Computer: $6.20
Laptop (fully charged): $2.06
LCD Computer Monitor: $1.03
Wireless Router: $4.13
DSL Modem: $5.16
External USB Hard Drive: $2.06
Computer Speaker System: $5.16
Inkjet Printer: $4.28
DVD Player: $3.60
Powered Subwoofer: $15.50
Microwave Oven: $2.48
DVR menghabiskan $27.9,
Radio stereo $41.34 setiap tahun.

Secara total penduduk dunia membuang tenaga tanpa disedari, dan menjadi penghasil 1 peratus polusi dari gas karbon dioksida hanya untuk hal yang tidak perlu.
Untuk penjimatan caranya sangat mudah, biasakan mencabut kabel power elektrik dari soket plug selepas selesai penggunaan. Atau tambahan switch utama untuk power bila tidak ingin selalu mencabut plug power.
p/s : Yang aku bold tu biasa yang terjadi lah...hahaha

Thursday, December 11, 2008

Bencana Alam atau Bala dari Allah S.W.T ?

Kejadian tanah runtuh di bukit Antarabangsa mengakibatkan empat terkorban manakala lebih daripada lapan orang dikhuatiri terperangkap dalam kejadian tanah runtuh jam 4 pagi tadi yang menyebabkan 14 banglo di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama di kawasan Bukit Antarabangsa dekat ibunegara, tertimbus.

Empat mayat yang ditemui melibatkan tiga wanita dan seorang lelaki, demikian menurut jurucakap Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) yang berada di tempat kejadian.

Banglo yang tertimbus itu melibatkan lapan unit banglo di Taman Bukit Utama dan enam unit di Taman Bukit Mewah, demikian menurut jurucakap bomba dan penyelamat yang berada di tempat kejadian.

Salah sebuah banglo terlibat ialah milik Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab.

Kejadian tanah runtuh itu telah mengakibatkan jalan utama ke kawasan perumahan terbabit terputus dan beratus orang terperangkap di Bukit Antarabangsa.

Sumber : The Star oleh ABDUL RAHMAN SENIN



Amz CamPro berkata :

Bila berkumandang berita mengatakan satu kejadian tanah runtuh kira-kira jam 5pagi pada 6/12/2008 di Bukit Antarabangsa yang terkenal dengan 'antarabangsa'nya dan ketika itu juga aku sedang menikmati sarapan sebelum pulang ke kampung halaman menyambut hari raya aidiladha,terus terdetik berdesup dalam benak fikiran dan hati ku,ini bukan bencana alam yang biasa tetapi ada makna disebaliknya.

Aku seolah-olah tidak bersimpati pulak tapi tak eloklah macam tu,mereka semua 'mangsa' bencala alam,kita mesti tolong dan bersimpati seperti masyarakat lain dikala banjir besar yang berlaku dahulu. Cuma situasinya berbeza. Kenapa? Anda mungkin sedar dan tahu tapi buat-buat tak tahu sebab sedihlah kononnya.

Mereka semua adalah golongan yang taraf hidup dan sosialiti yang terlalu berbeza dengan masyarakat yang duduk di bawah bukit dan tanah rata sekangkang kera. Betul! kejadian ini menyayat hati dengan terkorbannya 4 orang dan ada yang masih hilang. Bantuan diberikan,bomba,JPA,polis,tentera dan macam-macam lagilah turun memberi bantuan kepada 'mereka' yang menjadi 'mangsa' ini.

Situasi ini sebenarnya hampir sama dengan mangsa banjir,bantuan makanan,tempat tinggal sementara dan pakaian keperluan diedarkan tapi adakah 'mereka' ini yang ANTARABANGSA akan menerima bantuan meggi dan sardin cap ayam?? tinggal di sekolah-sekolah buat sementara?? Jawapannya TIDAK! hanya segelintir sahaja yang menerimanya sebagai manusia. Ini terbukti dengan sambutan yang diterima di sekolah tumpangan sementara. Mereka mampu,mereka akan mencari kehidupan lebih selesa dikala mereka menjadi 'mangsa'.

Bantuan yang diberikan oleh badan-badan berkuasa yang kebanyakkannya terdiri daripada rakyat/manusia yang hidup bersederhana dan ada juga yang seolah-olah kais pagi makan pagi kais petang makan petang ini terus menyumbang bakti tanpa membezakan darjat. Mereka sudah biasa memberi bantuan dan kebanyakan bantuan diberikan adalah kepada mangsa yang taraf hidupnya hampir sama dengan mereka tetapi kali ini TIDAK! Mereka berdepan dengan manusia yang taraf hidup tinggi dan sosial hidup yang kita tak tahu sesat atau betul! Ah! bagi aku orang-orang kaya macam mereka semuanya melakukan maksiat melampau. Minum arak,sex bebas,dan macam-macam lagi.

Akhirnya timbul pula cerita,penduduk setempat membuat aduan polis kerana badan-badan bantuan ini memberikan mereka kehidupan tidak selesa kepada yang lain. Terlalu ramai lah,bisinglah,mereka menjalankan tugas dengan kurang ajar dan sebagainya. Adakah cerita begini kita dengari ketika mereka-mereka yang setia menjalankan bantuan ini memberi bantuan kepada masyarakat biasa?? Sendiri mau ingat....

Bagi aku,ini semua adalah petunjuk dari Allah untuk menyedarkan bukan sahaja 'mereka' yang gah duduk dibukit sana tetapi kita yang terus hanyut di tanah rata ini supaya sedar Allah pemberi rezeki dan boleh tarik nikmat kita bila-bila masa sahaja, jadi sentiasalah ingat kita ini hamba! Sudahkan kita bersedia............................... menghadapi hari dimana bumi ini bergoncang???

Wallahualam

Saturday, December 6, 2008

Anwar Ibrahim disanjung oleh Majlis Gereja


Oleh : AIDC

"Pilihan raya ke-12 itu telah melemahkan Islamisasi di Malaysia, kata Peter Riddell"
sebagai pembuka ayat dalam Church Times, yang ditulis pada 14 March, 2008.

Peter Riddell atau nama sebenar Dr Peter G. Riddell, adalah Profesor dan Dekan di Pusat Kajian Islam & Kepercayaan-kepercayaan Lain di Kolej Kitab Bible Victoria, di Australia.

Kata-kata pembuka bicara profesor Kristian itu ditulis dalam artikel bertajuk "Satu titik perubahan untuk Malaysia " (A watershed for Malaysia) sebagai mengulas kemenangan Pakatan Rakyat (PR) yang diketuai oleh Anwar Ibrahim dalam PRU 12 Mac lalu.

Dakwa Peter Riddell; Kemenangan itu didorong oleh rasa tidak puas hati rakyat Malaysia yang berbilang agama dengan dasar kerajaan. Minoriti agama lain, yang mempunyai 40 peratus undi telah menyuarakan protes. Komuniti Kristian, yang menyumbang sembilan peratus undi telah dilayan secara tidak adil dengan dakwaan kerajaan Malaysia adalah sebuah negara Islam.

Tulis Peter Riddell lagi; Pihak berkuasa Islam di Malaysia telah mengharamkan penggunaan perkataan “Allah" untuk penganut Kristian dalam sembahyang dan penerbitan-penerbitan mereka. Masyarakat Kristian di Malaysia berhujah perkataan "God" itu merujuk kepada "Allah" jika diterjemah Kitab Bible ke Bahasa Melayu.

Dakwa penulis itu lagi, dasar-dasar ketidakadilan kerajaan dalam pembahagian ekonomi menyebabkan penganut agama Hindu dan Buddha di Malaysia telah bersama-sama menyuarakan bantahan. Akibat perobohan kuil-kuil, beribu-ribu penganut Hindu telah berdemonstrasi di jalan-jalan ibu kota pada November lalu.

Penulis itu merumuskan kejayaan besar PR di Malaysia kerana faktor Anwar Ibrahim yang memiliki karisma tinggi. Anwar Ibrahim yang membawa imej Islam Moderat dalam partinya (PKR) telah berjaya menyatukan pembangkang dan dalam masa sama PKR menumpukan sepenuh perhatian kepada pengundi bukan Islam.

Hasilnya PKR berjaya menghantar 31 wakil di parlimen dan menjadi rakan kongsi senior dalam kerajaan campuran di tiga negeri yang dimenangi oleh PR.

Tulisnya lagi, Golongan bukan Islam sangat gembira dengan keputusan itu berasaskan beberapa faktor. Pertama, tiada lagi dominasi Islam kerana PAS juga termasuk dalam PR yang bersedia menggugurkan konsep "Negara Islam" diganti dengan "Negara Kebajikan". Kedua, tiada lagi perlumbaan menjadi jaguh agama dalam PR tetapi diganti dengan sifat pluralist dan Islam-friendly kerana diketuai oleh PKR yang bercakap kepelbagaian etnik dan persamaan pelbagai agama.

Anwar Ibrahim pula berkata; “Orang ramai telah mengundi dengan tegas untuk satu era baru di Malaysia, di mana kerajaan mesti benar-benar menyeluruh, dan mengiktiraf semua rakyat Malaysia, tanpa mengira bangsa, budaya atau agama, kerana mereka adalah sebuah negara bangsa Malaysia."

Menyentuh mengenai PAS, profesor Kristian itu menulis seperti berikut; Golongan lama PAS, yang diwakili oleh Mursyidul Am, Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, telah dipaksa menyebut dalam syarat-syarat serupa dan mengisytiharkan: “Kita akan menghampiri kemenangan daripada satu sudut pandangan Islam, dan ini bermaksud semua orang adalah sama rata. Semua adalah bersaudara. Sepatutnya tiada lagi pembahagian rakyat berasakan perkauman."

Membaca lanjut tulisan Peter Riddell, klik di sini


Mengapa Anwar terkenal dalam masyarakat Kristian ?

Nama Anwar Ibrahim bukanlah asing kepada Dr Peter G. Riddell, Profesor di Pusat Kajian Islam Kolej Kitab Bible Victoria, Australia itu kerana sebelum ini, pada tahun 2006, Anwar pernah menghadiri dailog antara agama anjuran Majlis Gereja-gereja Victorian, di Australia.

Rev Dr Duncan Reid dari Majlis Gereja-gereja Victorian menulis laporan mengenai ucapan Anwar dalam majlis itu.

Anwar Ibrahim bersama Rev Dr Duncan Reid dari the Victorian Council of Churches (Majlis Gereja-gereja Victorian), Mr Malcolm Thomas, Presiden the Islamic Council of Victoria, Professor Camilleri, dan Dr Michális Michael,dari Centre for Dialogue Research Fellow. Sumber foto klik di sini.


Tulisnya, Anwar memberitahu, sepanjang tempohnya, 6 tahun di penjara, beliau bukan hanya menghafal surah-surah dalam al_Quran, tetapi juga membaca kitab Shakespere sebanyak empat kali setengah, “dan jika Perdana Menteri membenarkan saya tinggal dipenjara untuk tempoh 6 bulan lagi, jumlah tersebut akan menjadi lima kali”.

Dakwa Anwar, "Mengapa tidak kita sebagai Muslim, Kristian, Hindu dan Buddha menjadi lebih matang? Ini adalah lebih dari dialog kepercayaan antara agama yang merangkumi nilai dan budaya, malah mengenai manusia secara menyeluruh. Konsep utama bukan setakat tolak ansur, tetapi bagaimana untuk mengetahui, memahami dan menghargai antara satu sama lain, termasuk kepercayaan masing-masing.”

Membaca lanjut laporan Rev Dr Duncan Reid, klik di sini

Semasa Anwar Ibrahim diwawancara oleh majalah Aliran Monthly, pada 5 Jun 2007, beliau secara tegas mengatakan hanya dengan IFC (Interfaith Council) dapat mewujudkan keharmonian antara agama.

Kata Anwar, "Kita mesti bergerak ke arah itu (IFC). Tiada pilihan. Bagaimana, dalam apa bentuk sekalipun, untuk mendapatkan kumpulan yang lebih mesra mestilah bermula daripada perbincangan – itulah yang telah saya usaha dengan dialog di kalangan Muslim. Saya tidak tahu sama ada anda melihat bahagian dalam resolusi di mana isu komitmen kepada demokrasi dan kebebasan bersuara dipersetujui oleh semua pihak. Atau isu toleransi dan bagaimana ia diikat dengan urus tadbir dan tanggungjawab. Ini adalah isu-isu yang lebih luas, kita perlu mempunyai komitmen yang bersatu"

Membaca wawancara penuh Anwar-Aliran Monthly, klik di sini

Terence Netto menulis di Malaysiakini pada 2 Februari 2008, mengenai pertemuan tertutup Anwar Ibrahim dengan 200 paderi dan aktivis Kristian dari Persekutuan Kristian Malaysia di Petaling Jaya, menjelangnya saat-saat akhir PRU 12.

Kehadiran Anwar dan wan Azizah sebagai tetamu jemputan Ketua Biskop Kristian Murphy Pakiam pada 25 Disember 2007, di Rumah Terbuka anjuran Christian Federation of Malaysia di Bukit Nanas, dilihat sebagai satu gambaran positif kepada penganut agama Kristian di Malaysia.

Kunjungan balas, wakil Persekutuan Kristian Malaysia mengunjungi Rumah Terbuka Anwar sempena hari raya aidilfitri


Pertemuan tertutup ini ekoran daripada kunjungan Anwar dan Azizah sebagai tetamu jemputan Majlis Rumah Terbuka Perayaan Christmas, Catholic Archbishop Murphy Pakiam yang dianjurkan oleh Christian Federation of Malaysia pada 25 Disember 2007.

Dalam pertemuan itu Anwar telah berjanji empat perkara utama kepada masyarakat Kristian.

Pertama : Walaupun beliau beragama Islam, tetapi pegangan Islam beliau bukan penghalang kepada pembelaannya untuk membangunkan sebuah negara Malaysia yang bebas dan demokratik serta berpegang teguh kepada Perlembagaan Merdeka.

Kedua : PKR akan menjadi 'orang tengah' untuk menuetralkan sekularisma yang didukung oleh Democratic Action Party(DAP) dengan prinsip Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Manakala dasar PKR secara tegas menolak Negara Islam.

Ketiga : Sekiranya PR membentuk kerajaan, penganut Kristian Malaysia boleh dibenarkan menggunakan perkataan ‘Allah’ kerana rakyat Malaysia membesar menggunakan Bahasa Melayu sebagai medium komunikasi.

Keempat : Mahkamah Syariah hanya terhad kepada muslim sahaja khusus dalam Undang-undang Keluarga Islam dan pewarisan tetapi Mahkamah Syariah tidak mempunyai kuasa ke atas masyarakat bukan Islam.

Membaca laporan penuh Terence Netto, klik di sini


Sebenarnya hubungan baik Anwar dengan Kristian bukanlah sesuatu yang asing. Pada tahun 1990-an, beliau pernah dianugerahkah ijazah kedoktoran kehormatan oleh sebuah universiti Kristian di Filifina iaitu Ateneo de Manila University dan anugerah presiden oleh Universiti Kristian Amerika, Georgetown University.

Selepas dibebaskan dari penjara Malaysia, Anwar telah berhijrah ke Amerika dan menjadi pensyarah pelawat di Pusat Persefahaman Muslim dan Kristian, Universiti Georgetown di bawah seliaan gurunya John Esposito.

Pada tahun 2007, semasa di Amerika, Anwar merupakan salah seorang aktivis Muslim yang menandatangani surat kepada Pemimpin-pemimpin Kristian seluruh dunia meminta diadakan perdamaian dan persefahaman. Surat itu dinamakan "A Common Word Between Us and You". Klik di sini


Sumber : AIDC
06 Disember 2008

Wednesday, December 3, 2008

Akhirnya....

PUTRAJAYA 2 Dis. – Kerajaan hari ini menurunkan lagi harga petrol dan diesel sebanyak 10 sen seliter berkuat kuasa tengah malam ini bagi membolehkan rakyat menikmati penurunan harga bahan api dunia yang turun secara ketara akhir-akhir ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam satu kenyataan berkata, petrol RON97 diturunkan daripada RM2 kepada RM1.90 seliter manakala petrol RON92 dan diesel masing-masing daripada RM1.90 kepada RM1.80 seliter.

‘‘Oleh kerana harga minyak dunia telah menurun secara ketara akhir-akhir ini, kerajaan telah membuat keputusan untuk sekali lagi mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmatinya,” kata beliau.

Ini merupakan penurunan harga minyak kali keenam sejak Ogos lalu sejajar dengan penurunan harga bahan api itu di pasaran dunia.

Penurunan harga petrol dan diesel itu dibuat ketika harga minyak mentah di pasaran dunia hari ini berlegar pada kadar AS$47.64 (RM172.93) setong.

Sumber : Utusan Malaysia


Amz CamPro berkata :

Aku memanjatkan kesyukuran walaupun dihati ini agak terkilan dan kecewa gak kerana harga minyak yang diturunkan agak lambat walaupun harga minyak dunia sudah lama jatuh ke paras $50 setong. Biarlah mereka nak kaut keuntungan yang lebih. Halal dan haramnya keuntungan itu Allah SWT sahaja yang membalasnya. Cuma kita hanya mampu berfikiran positif dan waras. Mungkin 'keuntungan' yang diambil itu untuk menjana modal-modal lain yang lebih menguntungkan rakyat,atau mungkin akan digunakan dalam proses bantuan banjir yang semakin tiba? Kita tak tahu,kita tunggu dan lihat sahaja.

Walaubagaimanapun harga minyak sekarang RM1.90/liter bagi aku cukup melegakan kerana turun gak 2sen dari yang dulu.hahaha. Whatever lah...Kita tunggu Mac 2009 apabila rebat tunai dimansuhkan,adakah harga minyak ini akan terus turun?? Kita tunggu,kita terjah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...