Thursday, April 2, 2009

Kisah Pak Anwar : Yang Dikatakan Pakar Ekonomi Sedunia?

Aku tak ketinggalan melihat,menjenguk dan mengambil tahu serba sedikit aktiviti Pak Anwar (Indon suka) ni sebab dia ni memang gah dijemput oleh seluruh pelusuk dunia yang kita kadang-kadang tak tahu apa-apa objektifnya atau kita takut ada udang disebalik mee. Apa yang aku lihat,Pak Anwar memang disukai oleh masyarakat luar dek kerana kepandaiannya menyelesaikan ekonomi dunia pada tahun 1997-1999. Ye ke pandai?

Aku tak yakin dengan kemampuan dia ni dalam bidang ekonomi dan cara dia menulis seperti seolah-olah dia yang terbaik dan angkuh sekali. Kenapa dia tak buktikan kemampuan dia kalau dah bagus sangat ketika krisis ekonomi tahun 1997 dulu? Bertindak tidak menggunakan otak dan munasabah di akal. Tiba-tiba jer sekarang menjadi 'pakar' ekonomi dunia kononnya.

Cuba baca tulisan daripada antara aktiviti ekonomi beliau diluar yang aku petik dari anwaribrahimblog.com :


Kisah 1 (Menghadiri Sidang Tahunan Perbankan Islam di Bahrain-29 Mac 2009)

Sebaik selesai program di Kuala Sepetang saya meluru ka KLIA dan berlepas ka Manama, Bahrain.

Saya terpaksa menghadiri Sidang Tahunan Albaraka Banking Group (Majmuat Al-Barakah Al-Masrafiah) dan mesyuarat lembaga berikutnya sepanjang hari. ABG menjalankan urusan perbankan dan kewangan Islam di 12 buah negara dengan 300 cabang di seluruh dunia.

Namun melalui BlackBerry, saya mengikuti perkembangan dalam negara, persiapan pilihanraya kecil dan ucapan sulung Datuk Seri Najib selaku Presiden UMNO yang baru. Nyata sekali beliau tidak sabar lagi menunjukkan belang dan keangkuhan.

Kebiasaannya ucapan awal pemimpin yang baru dilantik lebih tawaddu’, mengemukakan gagasan perpaduan atau garis besar dasar perjuangan. Sebaliknya beliau tidak sabar untuk menyerang saya.

Saya turut menerima emel seorang teman mengatakan “begitu sukar sekali rakan-rakan perwakilan UMNO melupakan anda.”

ANWAR IBRAHIM


Kisah 2 (Mesyuarat Ekonomi di Abu Dhabi-30 Mac 2009)

Saya singgah beberapa jam di Abu Dhabi, wilayah Arab yang belum terkesan dari kegawatan ekonomi rantau dan global. Ada beberapa pertemuan penting yang diselenggarakan tetapi tidak dapat saya lapurkan semuanya.

Sidang khas dengan perancang ekonomi dan peniaga berkisar isu kegawatan ekonomi. Gesaan saya adalah agar permasalahan ekonomi dilihat secara menyeluruh dan dampaknya tidak terbatas kapada peniaga dan syarikat tetapi rakyat terbanyak.

Turut diulang hujah Keynes mengenai “colossal muddle” dan pengamatan Amartya Sen berkaitan krisis keyakinan dan psikologi.

Kini saya memasuki pesawat menuju Bangkok.

ANWAR IBRAHIM


Kisah 3 (Forum Krisis Ekonomi Sejagat & Masa Depan ASEAN di Bangkok-30 Mac 2009)

Layakkahkah mewakili Malaysia jika dia sendiri mengajar menderhaka?

Sabentar tadi saya berucap dalam Forum Krisis Ekonomi Sejagat & Masa Depan ASEAN di Universiti Chulalongkorn, Bangkok.

Hadhir meraikan saya ialah Rektor Universiti Chulalongkorn, Professor Pirom Kamol Ratanakul, seorang pakar Epidemiologi Klinikal dan Ekonomi Kesihatan. Acara dimulakan dengan ucapan pengenalan olih Yang Mulia Putera Sukhumband Paribatra, Gabenor Bangkok.

Ketika mana institusi pengajian tinggi Malaysia dihalang dari menjemput saya untuk menyampaikan syarahan, saya masih diberi kesempatan untuk melontarkan pandangan berhubung krisis ekonomi sejagat mutakhir ini serta berkongsi pengalaman bagaimana peritnya menongkah arus tatkala mengurus kewangan negara sekitar krisis kewangan Asia pada tahun 1997.

Sepuluh tahun berlalu, manakala negara-negara jiran seperti Vietnam, Thailand mahupun Indonesia sudah pun mengorak langkah memantapkan asas pengurusan ekonomi seumpama tadbir urus yang baik, peningkatan tahap ketelusan dan pengukuhan mekanisme pertanggungjawaban, Malaysia masih mendabik dada walaupun berada di takuk lama.

Tambah menakutkan bila mana meneliti Laporan Tahunan 2008 Bank Negara Malaysia yang menyatakan kadar pengangguran tidak mustahil berada pada paras 4.5%, bermakna kurang lebih 550,000 orang akan kehilangan pekerjaan!

Saya turut melakukan kunjungan tidak rasmi ke atas Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva dan bertukar bicara berkenaan beberapa isu serantau.

ANWAR IBRAHIM


Itulah kisah Pak Anwar dengan kepakaran ekonomi dan pukul canang kehebatan dia dalam ekonomi,politik dan dalam masa yang sama mengutuk,menghina negara,bangsa dan agamanya.Manusia jenis apa ni?

6 comments:

Suara Pemuda said...

Dia hanya pandai bercakap..

itu aja..

Dia ada jawatan x dengan bank dunia?

Hanggokan said...

aku hanya peduli dgn ekonomi aku skarang. sila layari blog aku.
kahkahkah!

Panglima Perang Cyber said...

ada masa YM dgn saya....saya akan bagi kod

Panglima Perang Cyber said...

utk logo BPN bentuk FLASH

Anonymous said...

mangkok ayun anwar ni perasan mcm dah menteri..

Unknown said...

saya pun tak tahu apa sebenarnya sumbangan anwar dalam krisis ekonomi 1997.setahu saya Dr.M yang bertungkus lumus berkerja....lembu punya susu Sapi dapat nama..kah kaah kah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...