Tuesday, July 6, 2010
UTHM terima kemasukan 2481 pelajar baru
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) menerima kemasukan 2481 pelajar baru bagi sesi kemasukan Semester 1 2010/2011 kali ini.
Daripada jumlah itu, kira-kira 1845 adalah pelajar peringkat Sarjana Muda, 405 Diploma dan 212 Pasca Siswazah.
Sesi kemasukan kali ini mencatat sejarah tersendiri apabila kumpulan pertama 24 orang pelajar peringkat sarjana muda Teknologi Kejuruteraan Aeronautik (Penerbangan Profesional) turut mendaftarkan diri. Program ini merupakan yang terbaru yang ditawarkan di UTHM. Graduan lepasan program ini bakal memiliki lesen penerbangan pesawat di samping menggenggam segulung ijazah kejuruteraan dalam bidang aeronautik.
Kemasukan pelajar kali ini juga melibatkan pengambilan pelajar bagi program pesisir di peringkat pasca siswazah. Melalui program pesisir ini, para pelajar akan mengikuti sesi pengajian di pusat-pusat pengajian yang telah ditetapkan di seluruh negara.
Sebahagian besar pelajar yang mendaftarkan diri pada kali ini telah ditempatkan di beberapa kolej kediaman yang terdapat di dalam mahupun luar kampus induk UTHM di Parit Raja, Batu Pahat.
Naib Canselor UTHM, Prof. Dato' Dr. Mohd Noh Dalimin dan pegawai-pegawai kanan UTHM telah turut serta meninjau proses pendaftaran pelajar dan beramah mesra dengan ahli keluarga yang mengiringi pelajar.
Amz CamPro berkata :
Aku dah lama tak update blog aku ni dek kerana masa yg tak menizinkan aku utk mencoret luahan hati aku sepanjang ketiadaan aku di alam maya ini. Tetapi,jauh di sudut hati aku,aku masih ingin terus berblogger...hahaha...berbalik ke posting aku yang sekian lama di nanti-nanti kan oleh peminat Amz Campro blog ini,ingin ku nyatakan di sini :
''Aku menyahut seruan kerajaan dalam mengarusperdanakan pendidikan teknikal dan vokasional di negara ini menjelang 5 tahun akan datang mengikut RMK-10 yang telah di suarakan baru-baru ini.''
Ya! aku dan rakan-rakan yang lain meneruskan pengajian peringkat Sarjana Pendidikan Teknikal (Kejuruteraan Mekanikal) ini bagi merealisasikan cita-cita dan sekaligus memperkasakan diri dari aspek pendidikan dan kejuruteraan itu sendiri. Tahniah kepada yang mendaftar. Sama-samalah kita berusaha sehingga selesai kesemua 40crdt pembelajaran kita kelak. Amin.
Friday, March 5, 2010
FIFA : Ranking Bola Sepak Malaysia Naik!

Malaysia Boleh!
Friday, January 8, 2010
Apabila 'Berhala Bergerak' Terbalik...

Sebelum aku mengulas serba sedikit hal ini,ingin aku menjelaskan sedikit istilah BERHALA BERGERAK yang aku gunakan ini.Ia adalah istilah dari sahabatku yang aku rasa sesuai digunakan untuk orang-orang yang memiliki kenderaan berskala besar atau bernilai RM100k keatas dan menjadi dambaan pilu untuk dimiliki seperti lagu Khai AF2...kahkahkah...Kita teruskan dengan hal kita tadi.Kita dikejutkan dengan kemalangan ngeri bekas MB Perak Ir. Nizar yang terlibat dalam kemalangan jalanraya semalam di Perak. 'Berhala bergerak'nya terbalik tertonggeng.Nasib baiklah beliau tak pakai Proton Perdana,tentu lebih parah mangsanya di dalam.
Berhala bergerak Toyota Camry ini cukup kukuh dan telah diuji oleh Jurutera Profesional Ir. Nizar kita. Alhamdulillah beliau selamat dan sempat melambaikan tangan ketika diusung diatas pembaringan untuk dimasukkan ke wad hospital.Aku risau jer die kuar lilitan dan lilit kat kepala dia 'CAMRY AKU KUAT'. Harap-harap ini 'bukan' Camry yang dia beli zaman dia memerintah sekejap dulu.huhuhu...Apa-apa pun,syukur Alhamdulilah beliau selamat,kalau tak,tak meriah persada politik negara ini.Sekian
Thursday, January 7, 2010
LATEST RESULT KELAYAKAN PIALA ASIA : UAE vs MALAYSIA
UAE 1 VS MALAYSIA 0
6 January 2010
Keputusan perlawanan kedua dengan UAE di berkesudahan Malaysia tewas 0-1 dengan gol tunggal UAE hadir pada minit ke-90 jaringan A.Khalil
Pada perlawanan di Malaysia dahulu 21/1/2009,Malaysia kalah 0-5 dengan mendapat kritikan teruk oleh pelbagai pihak sehinggakan Mr. B.Sthianathan merajuk giler.
Dari kesudahan keputusan semalam,boleh disimpulkan nahawa pasukan Malaysia kali ini lebih baik.
Sekian
6 January 2010
Keputusan perlawanan kedua dengan UAE di berkesudahan Malaysia tewas 0-1 dengan gol tunggal UAE hadir pada minit ke-90 jaringan A.Khalil
Pada perlawanan di Malaysia dahulu 21/1/2009,Malaysia kalah 0-5 dengan mendapat kritikan teruk oleh pelbagai pihak sehinggakan Mr. B.Sthianathan merajuk giler.
Dari kesudahan keputusan semalam,boleh disimpulkan nahawa pasukan Malaysia kali ini lebih baik.
Sekian
Wednesday, December 23, 2009
Kesah Pesawat F-5E Tiger II TUDM

Kesah pesawat pejuang F-5E tiba-tiba muncul dan menjelma dikala kepimpinan Najib walhal ia berlaku sekitar tahun 2007. Pesawat ini banyak variannya dan telah digunakan banyak negara luar antaranya Filipina,Brazil,Pakistan,Paraguay,Singapura,Arab Saudi,Pakistan dan banyak lagi.Pesawat pejuang ini dibangunkan oleh Amerika Syaraikat sekitar tahun 1960 dan antara enjin berkuasa jet pertama yang menjadi titik tolak kepada kuasa enjin jet lain yang semakin di naik taraf kuasanya.Tidak mustahil pihak angkatan tentara udara US sendiri ingin melanjutkan penggunaan enjin jet ini untuk tempoh 30tahun mendatang.
Enjin kuasa jetnya dengan panjang sekitar 1140mm - 1270mm, diameter 457mm dan berat sekitar 180kg - 200kg mampu menjana sehingga 5000lbf tujahan telah diiktiraf sebagai enjin berkemampuan tinggi, ringan serta kos operasi dan selenggara yang rendah berbanding enjin lain sekelasnya. Tidak hairanlah ia menjadi rebutan pasaran gelap sejak tahun 60'an lagi. Berikut adalah ringkasan spesifikasi asas pesawat F-5E Tiger II :

Ciri-ciri Asas
- Krew: 1
- Panjang: 47 ft 4¾ in (14.45 m)
- Wingspan: 26 ft 8 in (8.13 m)
- Tinggi: 13 ft 4½ in (4.08 m)
- Luas Sayap: 186 ft² (17.28 m²)
- Airfoil: NACA 65A004.8 root, NACA 64A004.8 tip
- Berat kosong: 9,558 lb (4,349 kg)
- Berat maks berlepas: 24,664 lb (11,187 kg)
- Janakuasa: 2× General Electric J85-GE-21B Tubojet
- Dry thrust: 3,500 lbf (15.5 kN) setiap satu
- Thrust with afterburner: 5,000 lbf (22.2 kN) setiap satu
- Dry thrust: 3,500 lbf (15.5 kN) setiap satu
- *Zero-lift drag coefficient: 0.0200
- Drag area: 3.4 ft² (0.32 m²)
- Nisbah tentu: 3.86
- Minyak Dalaman: 677 US gal (2,563 L)
- Minyak Luaran: 275 US gal (1,040 L) per tangki sehingga ke 3 tangki
Kecekapan Pesawat
- Kelajuan maksimum: 917 kn (1,060 mph, 1,700 km/h, mach 1.6)
- Jarak: 760 nmi (870 mi, 1,405 km)
- Ferry Range: 2,010 nmi (2,310 mi, 3,700 km[40])
- Ketinggian: 51,800 ft (15,800 m)
- Kadar pendakian: 34,400 ft/min (175 m/s)
- Nisbah Lift dengan drag: 10.0
2 Enjin jet yang hilang baru-baru ini yang dikatakan telah dijual oleh pengkhianat negara kepada negara di Amerika Selatan katanya sangat mendukacitakan. Harga yang dijual dikatakan hanya RM50juta bagi satu enjin. Teknologi enjin ini masih mampu memberi saingan kepada kuasa jet yang lain.Kerana wang,RM50juta terlalu kecil untuk 1 pemindahan teknologi. Ini kan pula ia dilakukan menggunakan 'jalan belakang'.bagi pengkhianat,nilai ini cukup besar tetapi bagi yang menjaga teknologi ini,ia sesuatu yang menyedihkan kerana maruah negara (setelah jet ini ditauliahkan kepada TUDM) di 'jual' begitu sahaja.
Kerajaan,ATM dan sesiapa yang terlibat perlu bertanggungjawab. Ia tidak boleh dibiarkan. Sedangkan Along yang memberi pinjaman haram pun dikatakan penjenayah tegar,inikan pula penjenayah negara yang menjual kedaulatan negara.
Wednesday, December 16, 2009
BOLA SEPAK SUKAN SEA LAOS : PERLAWANAN AKHIR ESOK
Monday, December 14, 2009
MALAYSIA MELANGKAH KE FINAL BERTEMU VIETNAM!
LAOS 1 vs MALAYSIA 3
Malaysia membuktikan kekuatannya...Alhamdulillah layak ke final bertemu Vietnam yang telah mengalahkan Singapura 4-1...Vietnam juga penah mengalahkan Malaysia 3-1 semasa peringkat kumpulan...Diharapkan keputusan di final nanti akan menjadi sebaliknya...Amin
Malaysia membuktikan kekuatannya...Alhamdulillah layak ke final bertemu Vietnam yang telah mengalahkan Singapura 4-1...Vietnam juga penah mengalahkan Malaysia 3-1 semasa peringkat kumpulan...Diharapkan keputusan di final nanti akan menjadi sebaliknya...Amin
Subscribe to:
Posts (Atom)