Tuesday, May 12, 2009

Mahkamah Tinggi : Bila Keputusan Berpihak Kepada 'Mereka', Mahkamah Disanjung! Mahkamah Juga Bersetuju Menangguhkan Keputusan Semalam!

Mahkamah Tinggi Hanya Keputusan Duniawi

Inilah politik,inilah manusia, inilah dunia. Bila sesuatu keputusan atau hal berpihak kepada kita,kita puji melambung dan merasakan sesuatu institusi itu betul dalam membuat keputusan tepat tetapi bila keputusan tidak menyebelahi kita,fitnah,sumpah seranah,maki hamun terus di hamburkan kepada institusi ini. Inilah institusi kehakiman atau mahkamah yang perlu menerima segala-galanya. Bila benda yang betul pun boleh jadi salah dan yang salah pun boleh jadi betul. Yang sah merogol boleh selamat jika mereka mempunyai peguam yang bagus melepaskannya kembali bermaharajalela. Siapa nak lawan?

Secara kasarnya keputusan mahkamah banyak dihentam dikala sesuatu kerajaan itu berkuasa dan bagi pihak pembangkang,keputusan ini memang dirasakan tidak menyebelahi mereka dan ada korupsi berlaku. Diringkaskan :
  • banyak kes,mahkamah di katakan penipu bila tidak menyebelahi mereka
  • bila sudah menyebelahi,mereka percayakan pula institusi ini?
  • yang kelakarnya,sedang dok tak percaya dengan sistem kehakiman negara,ke situ juga yang dirujuk?
Kes di Perak, Mat Nizar kembali merasakan ia berkuasa. Speaker yang sebelum ini diheret keluar ketika Zambry dikatakan berkuasa,akan kembali semula kekerusinya di dewan. Jika speaker Sivakumar (bukannya altec lansing) ini tidak mengusulkan undi tidak percaya didewan kelak,mereka sebenarnya tersepit. Jika ia mengusulkan, silap-silap apa yang dicanangkan oleh puak-puak Zambry yang mengatakan mereka ada majoriti di dewan memang sahih dan jatuh semula keatas batu jemala Nizar dan Sivakumar. Dewan mesti diserahkan semula kepada speaker Ganesan dan puak-puak Zambry. Adakah Nizar boleh terima? Adakah langkah selamat mereka membubarkan sahaja DUN atau mengadakan semula pilihanraya negeri Perak? Terserah juga kepada titah dan persetujuan Sultan Perak.

Berita terbaru,mahkamah pula setuju menangguhkan keputasan semalam sehingga keputusan rayuan dikeluarkan. Nampak tak? Keputusan mahkamah ini boleh berubah jika ada kepentingan. Kita tunggu dan lihat pula keputusan rayuan ini. Nampak gayanya,Nizar kena keluar balik dari pejabatnya yang baru masuk hari inilah.kahkahkah...memang hindustan betullah politik Perak.

2 comments:

Cheguman said...

betul, betul, betul....

Hanggokan said...

jgn buat leceh brader. mahkamah antar surat kat aku byk kali suh byr pinjaman nih. kahkahkah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...