Sunday, December 25, 2011

[Video] Comparison Crash Test Estima Vs Exora : Anda Nilaikan

Aku suka tengok crash test kereta-kereta pasaran negara mahupun luar negara ni. Bukan ape, dari sini kita dapat melihat kualiti dan teguhnya kereta itu jika sesuatu kemalangan berlaku. Antara yang menarik, waja satu ketika dulu diiktiraf kereta 3 bintang dari 5 bintang. Satu pencapaian agak baik untuk kerata buatan 100% Malaysia.






Salah satu crash test yang juga menarik untuk aku ulas adalah tentang kereta buatan China. Pernah digelarkan kereta neraka oleh pengkritik dunia pemotoran dan aitomotif kerana mutu kekuatan kereta mereka terlalu menakutkan. Tak kiralah kereta bertaraf 4WD, MPV mahupun sedan biasa, cukup gagal dalam ujian ini. Tetapi menakjubkan, dalam tempoh 6 bulan, mereka telah meningkatkan kualiti produk mereka dan hasilnya, jauh beza dan setaraf dengan kereta buatan Eropah mahunpun Asia yang lebih lama bertapak di arena ini.

Proton sebenarnya satu syarikat yang sepaptutnya mampu menjulang nama negara dengan lebih berkesan dan megah dipersada arena automotif ini sepantas syarikat dari China ini tetapi entah dimana silapnya, hanya mereka sahaja yang tahu. Walaubagaimanapun, kereta proton ini tidak mengecewakan kita. Saksikan perbandingan crash test antara Estima dan Exora di bawah dan anda nilaikan sendiri :


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...