Sunday, December 5, 2010

AFF SUZUKI CUP 2010 : Adakah Tuah Jersey Malaysia Sebenarnya Penyumbang Kegarangan?

Jersey baru skuad kebangsaan Malaysia (crdt lowyet.net)

Skuad Malaysia memulakan kempen piala AFF Suzuki di Indonesia dengan kekalahan yang agak mengecewakan di tangan tuan rumah Indonesia 1-5. Itu belum lagi sikap yang ditunjukkan oleh masyarakat di negara terbabit yang jelas-jelas masih melaungkan semangat 'Ganyang Malaysia' dan 'Malingsia' ketika Negaraku di nyanyikan. Itu bukan isu kerana isu sekarang adalah :

Betulkah jersey yang di pakai Malaysia ini sebenarnya menunjukkan tuah kepada permainan dan sekaligus memberikan keputusan yang lebih memberansangkan?

Aku belum mampu mengeluarkan kajian dengan lebih terperinci dengan memberikan statistik keputusan bola sepak Malaysia apabila mengenakan jersey no 1 iaitu yang berwarna kuning hitam dengan jersey no 2 iaitu berwarna biru. Walaubagaimanapun, aku masih mampu mengingat dan mampu untuk memberikan kesimpulan bahawa kebanyakkan keputusan memberansangkan pasukan bola sepak kita adalah dengan mengenakan jersey berwarna BIRU! paling terdekat,kejohanan Sukan SEA yang menjulangkan pingat emas adalah dengan berjersey BIRU! Adakah ini suratan atau kebetulan?

Bila pasukan negara mengenakan jersey berwarna KUNING seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena. Adakah kerana berat atau gahnya warna kuning itu sehingga tidak mampu di realisasikan dengan baik di padang perlawanan? Satu kajian harus dilakukan. Ini perlu kerana adakah dari segi psikologi pemain atau semangat pemain itu lebih kuat dengan jersey berwarna BIRU? Kita lihat sahaja keputusan Malaysia ketika melawan Indonesia kelmarin,Permainan Malaysia seolah-olah tidak bermaya dengan jersey baru KUNING itu walhal ia sepatutnya memberikan lebih semangat kepada mereka.

Tetapi dengan keputusan Malaysia mampu mengikat Thailand dengan keputusan seri dan kalau kena dengan gaya mereka mampu menang perlawanan itu, Malaysia menggunakan jersey berwarna BIRU! Tampak permainan Malaysia lebih yakin dan teratur.Hmmm...sungguh kebetulan bukan? Kesimpulannya,Malaysia masih berpeluang ke pusingan separuh akhir jika menang dengan Laos dan Indonesia terus dengan sikap profesionalnya mengalahkan Thailand walaupun telah layak dan lebih penting, Malaysia harus turun dengan jersey berwarna BIRU! heheh...kita tunggu dan lihat...




1 comment:

Unknown said...

bro jersi biru memang bawa tuah buat Malaysia!
yes! saya sayang pemain Malaysia!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...