Friday, December 24, 2010

KEPADA PENJUAL TIKET HARAM AFF SUZUKI CUP FINAL DI STADIUM BUKIT JALIL KEPADA PENYOKONG INDONESIA : ANDA ADALAH PETUALANG NEGARA!!!


Berharga RM50 dan RM30,menjadi rebutan 2 negara


Sebelum kita pergi lebih lanjut mengenai tajuk diatas,kita kena tahu dulu,apakah maksud PETUALANG? Disni maksudnya :

Kamus Dewan (2005) mencatatkan maksud 'petualang' ialah (1) orang yang bertualang, orang gelandangan, pengembara; (2) orang melakukan sesuatu dengan nekad (curang dll) untuk kepentingannya sendiri; (3) orang yang suka melakukan perkara-perkara yang sukar atau berbahaya untuk pengalaman.

Kita ambil maksud No. 2.Kenapa? memang kita tahu benda ini nampak remeh tapi sebenarnya memberi kesan yang agak mendalam secara tersiratnya. Kecoh dikatakan,ada sebilangan rakyat kita ini membeli tiket perlawanan akhir ini secara pukal dan kemudian menjulanya semula kepada penyokong-penyokong Indonesia yang sedia kita tahu fanatiknya dan kuatnya semangat kenegaraannya.Kamu memang bijak mencari wang lebih kerana kamu tahu,mereka sanggup mebelinya walaupun harganya lebih mahal dari yang asal tetapi sedarkah kamu bahawa kamu akan memberi kesan kurang baik kelak apabila perlawanan akhir berlansung.

Jangan salahkan FAM,jangan salahkan orang lain tapi salahkan diri kita sendiri jika perlawanan itu kelak akan di banjiri lautan merah di stadium milik kita sendiri. 2,000,000 penduduk Indonesia di Malaysia tidak teragak-agak untuk memenuhkan stadium itu jika kita tidak mengambil peluang menyokong pasukan negara sendiri dan lebih mengecewakan,ada petualang yang menujal tiket mereka kepada penyokong lawan.Entahlah,tak tau nak cakap macam mana nanti,Kita tunggu dan lihat sahaja nanti.Diharapkan ini semuanya khabar angin sahaja dan Stadium nasional Bukit Jalil tetap dipenuhi dengan lautan kuning dan biru,warna rasmi jersi negara!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...