Thursday, July 9, 2009

Hubungan Diplomatik dengan Singapura,FIC & Ekuinas dan PPSMI

Tahniah kepada kepimpinan Datuk Seri Najib dan kuncu-kuncunya yang hampir mencecah 100hari sabtu ini. Sepanjang 100hari kepimpinan Najib dan kuncu-kuncunya,apa yang aku nampak adalah perubahan yang dikatakan sebilangan orang sebagai perubahan yang seolah-olah memakan diri sendiri dan terlalu mengikut kehendak hati. Pakatan Rakyat a.k.a Pakatan Pembangkang sepatutnya memeluk cium kerajaan pimpinan Najib ini kerana semua hasrat yang dikehendakinya boleh dikatakan tertunai. Ini pandangan aku yang jahil dan hanya berpandukan apa yang aku baca dan lihat di kaca televisyen. Tidak semestinya siaran -siaran yang bias kepada kerajaan semata-mata tetapi juga yang berhaluan bertentangan. Aku akan memberi pandangan dan mengulas setiap usul,kes atau kemahuan yang pada asalnya tuntutan PR :

  1. Isu FIC=DEB Seolah-olah dimansuhkan
  • Asalnya 49% tetapi syer dinaikkan ke 70% untuk pegangan saham dari luar kecuali syarikat tempatan yang dilindungi.
  • Tubuhnya ekuinas untuk jaminan Bumiputera kononnya.
  • Betapa sukanya negara luar melabur disini dan akan menjadi bos besar di negara ini.
  • Ambil contoh Singapura yang akan menggunakan peluang ini bagi meneruskan pembesaran tanah jajahannya ( tak perlu korek pasir lagi).
  • Hmmm,hampir seolah-olah DEB dijadikan 'kambing hitam' sahaja. Bukankah ini permintaan pakatan pembangkang sebelum ini? Nah! sekarang ia sudah hampir ditunaikan.
  • "Kalau kita sudah tahu bahawa dasar dan pendekatan itu tidak memberikan manfaat kepada rakyat, takkan kita mahu teruskan walhal kita tahu rakyat memerlukan perubahan dari segi pendekatan supaya sasaran itu dapat dicapai," katanya. Ayat-ayat Shafie Afdal yang berubah pendapat dan pendirian.

2. Diplomatik dengan Singapura
  • Janganlah terlalu manja dan terlalu baik dengan mereka.
  • Lawatan Lee Kuan Yew baru-baru ini ke Malaysia agak memberikan tanda tanya.
  • Apa kejadahnya nak buat jambatan baru lagi? Bila tukar PM nak satu jambatan,kalau 10 PM bertukar ada 10 jambatanlah kat Selat Tebrau tu agaknya.
  • Orang-orang Johor dan Sultan Johor sendiri sangat berhati-hati dengan mereka. Aku ingat lagi ketika Sultan Johor ada merasmikan satu majlis di Johor Bahru yang dihadiri PM ketika itu Pak Lah. Sound direct jer Tuanku mengatakan ketidakpuashatinya kepada Pak Lah yang tidak bersetuju pembatalan Jambatan Bengkok yang lebih menguntungkan Singapura.
  • Nah! sekarang ia hampir menunaikan kemahuan Pakatan Rakyat iaitu terlalu berbaik-baik dengan PAP iaitu abang kepada DAP di Malaysia. Ini lah kesukaaan PKR kepada DAP. So,ia seolah-olah menunaikan harapan Pakatan Rakyat lagi.

3. PPSMI
  • Naik muak,jelak dengan isu ini yang tiada kesudahannya. Bagi aku,aku sangat bersetuju dengan PPSMI ini cuma diubahkan sedikit pendekatannya dari yang asal.
  • Sasterawan-sasterawan negara terus di suap dengan agenda politik melampau PR. Ceramah politik,perarakan di jalan raya dan macam-macam lagi.
  • Dan semalam diumumkan pemansuhan PPSMI bermula 2012 kerana nak habiskan sisa-sisa ujikaji orang-orang yang berkuasa bermusim ini. Silap-silap tukar menteri,buat balik PPSMI. Benda boleh berubah mengikut nafsu siapa yang berkuasa.
  • Hasil keputusan ini adalah hasil daripada analisis yang dikatakan berjaya dan tiba-tiba sahaja tidak berjaya. Apakah lagi fakta yang boleh diubah?
  • Apa yang penting sekarang adalah,Nah! PR telah dapat apa yang dimahukannya!

Kita tunggu dan lihat sahaja apa lagi selepas ini. Jika ini baik kepada rakyat,baiklah dan dapatlah sokongan dari rakyat dan jika tidak,ia akan terus didesak dan diharapkan diubah oleh rakyat. Apa-apa pun boleh dikatakan semua permintaan PR sudah hampir ditunaikan so diharapkan PR sedar semua ini dan ucapkanlah terima kasih....hahahaha..."Bukannya kena bayar kalau angkat tangan?!" hahahaha...politik...politik...

3 comments:

Gedung Akal said...

PPSMI : SEMUA PIHAK BIJAK NAMPAKNYA
Kah..kah..kah..
Melayu memang bebal dan bodoh.
Ada ke patut bahasa Inggeris tak mahu belajar..tak mau jadi bangsa maju ke?
kah...kah..kah..kah..
cuba tengok pilem tamil...tak kisah campur aduk bahasa tamil dan english...kah..kah..
adakah mereka nampak bodoh? tidak..mereka lebih bijak dari melayu...kah...kah..kah.. Lihatlah penutur Tamil di Malaysia ini...mereka lebih suka bercakap english dan mereka hebat! kah...kah..kah..kah..Melayu memang bodoh tolak bahasa inggeris dalam sains dan matematik.
Melayu nak jadi bodoh macam orang Perancis danJepun juga...Melayu tak mahu jadi orang Tamil yang bangga cakap english..Melayu bodoh..kah..kah..kah..

kahhh..kah..kah..Melayu bodoh

Faizal Zakaria's Blog said...

Tak baik kata kat orang lain bodohlah :-)











http://Blog1Malaysia.blogspot.com

Anonymous said...

GEDUNG AKAL MEMANG TAK BERAKAL
ORANG KLU DAH RASA DIRI DIA BETUL SEMUANYA, AKAN JADI TAK BETUL LAH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...