Wednesday, August 24, 2011

Adakah Wanita Telanjang Akan Berleluasa Hari Raya Ini?

Hahahaha...tajuk gempak tapi hakikatnya ia sangat serius sebenarnya untuk dibincangkan. Istilah wanita telanjang @ bogel sekarang ini bukan kerana ia tidak berbaju tetapi berbaju yang seolah-olah tidak berbaju. Mampuh, pening nak paham ayat aku ni tapi korang pahamkan? haha... Fesyen ini sebenarnya dah mula digemari sejak 2 3 tahun ini dan aku perasan sangat fesyen ini. Macam mane tak perasan, pelik dan memerlukan kite memikirkannya.



Bagi aku, aku rase fesyen baju tradisional moden ala-ala langsir ni sebenarnya nampak lagi teruk dan hina dari pkai skirt pulak aku rase. Ops...sori kalau ade yang tak bersetuju yer?hehe...Kenapa? Korang boleh pikirlah sebenarnya. Amik contoh baju di bawah ni, macam pakai singlet jer sebenarnya, tul tak? Aku rase ade banyak lagi fesyen yang lebih extreme dari ini rasenye.


Fesyen baju kurung tak kire lah ape jenis sekalipun tetapi penggunaan kain yang jarang diluar tetapi didalam menampakkan segala-galanya aku tengok semakin di minati. Heran jugak, habis semua aset yang sepatutnya disorokkan di berikan tontonon umum. Boleh tahu ape kaler minah-minah ni pakai. Entahlah, aku bukan tahu sangat ape name kejadah pakaian dalam ni tapi ala-ala korset pun ade, silap-silap boleh nampak bra dah kak oii!


Kita tak sedar sebenarnya. Siapa sebenarnya mula-mula mencipta pakaian tradisi melayu asalnya ini menjadi seolah-olah pakaian nak ke pusat hiburan? Sedih sebenarnye tengok. Memang lah cantik tapi menyeksakan. Lebih2 lagi pulak, kena dengan pemakaian tudung, mak oii tak kena langsung. Tang mane yang ditutup pun tak tahu. Kadang-kadang kita pula rase malu. Ape yang kita perlu buat? Cukuplah menggayakan fesyen ini. Hari Raya ini jadikan ia titik tolak untuk kite pulaukan fesyen jenis begini. Terbang songkok haji pak imam kalu tengok.

Selain dari isu pakaian menjolok mata sedia ada, aku rase pakaian dan fesyen yang bertopengkan kesopanan ini jugalah penyumbang kepada tanda-tanda hari kiamat. Dari aspek agama dah tentu ia harus di tegah kerana tidak menutup aurat secara teknikalnnya Kita mungkin tak sedar, tapi bila dah sarung dibadan, baru tau ia mendedahkan segala-galanya. Jika kita pernah ingat, salah satu tanda hari kiamat adalah seperti pada perenggan No. 4 di bawah :




Kite tengok hari raya ini nanti. Masih adakah fesyen ini. Kalau ade, nampak gayanya, fesyen ini masih digemari dan sudah berbuih agaknye orang menasihati mereka2 yang berkenaan tapi masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Kita tunggu...






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...