Tuesday, May 5, 2009

Dah Sampai Masanya Hukuman Muslim Minum Arak DISEBAT!

Pakai tudung kalau masuk mahkamah kan?

KUANTAN: Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam menetapkan kes model sambilan dari Singapura yang didakwa meminum minuman keras di sebuah pusat hiburan tahun lalu, disebut semula pada 20 Julai ini.

Hakim Datuk Abdul Rahman Yunus menetapkan tarikh itu bagi membolehkan Pendakwa Raya Syariah, Saiful Idham Sahimi menyediakan hujah balas selepas meneliti hujah bagi meringankan hukuman yang dikemukakan peguam responden, Mohd Zuki Che Muhamad Ghani .

Terdahulu, Saiful Adham meminta mahkamah memberi masa kepadanya untuk meneliti rayuan yang dikemukakan responden kerana beliau baru menerima salinan rayuan itu, semalam.

Abdul Rahman berkata, tempoh yang diberikan agak panjang itu juga untuk membolehkan pendakwa raya menyediakan hujah balas berhubung kes itu.

Pada 12 Januari lalu, responden, Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, didakwa bersama seorang wanita kerana meminum minuman keras di sebuah pub di Jalan Gambut ketika ditahan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip), kira-kira jam 1.20 pagi.

Wanita terbabit, Noorazah Baharuddin, 22, dari Selangor mengaku bersalah dan dijatuhi hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan rotan, Januari lalu.

Hukuman rotan terhadap umat Islam yang meminum minuman keras mendapat perhatian berikutan kes itu adalah yang kedua selepas Enakmen Majlis Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dipinda pada 1987.

Amz CamPro berkata :

Aku memang dah tak sabar-sabar nak tunggu undang-undang supaya siapa yang meminum arak di tangkap dan ada bukti kukuh didakwa dan dijatuhi hukuman SEBAT. Nak tunggu Hudud dijalankan tak taulah bila tapi sekurang-kurangnya,undang-undang berkaitan kemaksiatan ini terus di KERAS kan dan di hukumkan dengan lebih BERAT lagi.

Seperti kisah diatas,seorang muslimah yang berasal dari Singapura katanya didapati bersalah meminum minuman keras di pub di Kuantan. Aku rasa jangan dibagi muka hal begini. Bila bukti dah ada sepatutnya mandotori sahaja hukumannya seperti jenayah dadah (39B) dan Akta senjata api. Guna ISA pun bagus jugak.

Macam mana nak dapat bukti? Aku tengok sekarang manusia bertopengkan agama seperti ini terang-terangan minum arak dan mengambil gambar. Cukup bangga mereka menogok air kencing itu. Tidakkah itu sebagai bukti kalau kita gunakan untuk mendakwa? Kita boleh buat kalau nak buat. Buat hukuman sebat pun dah cukup. Denda mereka mampu bayar tapi bila dah sebat,bebirat gak punggung sorang-sorang.SEkurang-kurang dapat mengingatkan mereka.

Ingatlah,minum arak atau memakan makanan dari sumber haram akan menjadi darah daging dan hanya satu tempat untuk menyucikannya iaitu NERAKA JAHANAM kalau tak sempat bertaubat.

2 comments:

derqdnl said...

oh sokong 100%

Basuh Baju said...

hahah bila nak masuk mahkamah baru nak pakai tudung.. betul2 gunakan agama..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...