Wednesday, December 22, 2010

AFF SUZUKI CUP : Apabila Skuad Bola Sepak Indonesia Dijanjikan Habuan RM900,000 Jika Juara!

Aku agak tersentak dengan berita yang aku dapat tahu bahawa skuad bola sepak Indonesia dijanjikan RM900,000 jika menjuari Piala Suzuki AFF ini kelak. Kalau betul seperti yang di katakan, skuad negara kita akan menerima 'tekanan' lain dari Indonesia kerana mereka akan ermain bermati-matian bukan sahaja kerana ingin menjaga maruah negaranya malah ingin mendapat habuan yang setimpal...!




Dua hari lepas timbul isu dimana ada masyarakat dan rakyat yang perihatin menubuhkan tabung bagi mengumpul hadiah berupa wang tunai kepada skuad negara jika menjuarai piala ini yang tak silap aku lebih kurang RM4000 seorang di tambah dengan RM5000 dari kementerian. Maka,lebih kurang RM9000 seorang akan dapat. Itu pun dah macam-macam spekulasi dibuat sehinggakan kadang-kadang tak masuk akal dibuatnya.Mana taknya,mereka mengatakan pemain-pemain ini tidak boleh di'manjakan' dengan wang ringgit tetapi mereka harus memikul maruah dengan seikhlas hati.

Mana mungkin! Mereka berhak mendapat habuan jika mereka menjuarainya.Zaman ini habuan atau hadiah sebegini sebenarnya mampu menaikkan semangat pada mereka.Kita bukan lagi zaman bola sepak ketika era Arwah Mokhtar Dahari dan rakan-rakan yang bermain tidak mengejar habuan.Jika benar begitu,sukan bukan sesuatu yang boleh menjamin kehidupan seseorang tetapi tidak dinegara luar. Mereka kaya dengan sukan.Disamping mengharumkan nama negara.Aku harap mereka mampu buktikan sesuatu untuk edisi kali ini. Biar rakyat menentukan apakah habuan yang akan mereka terima nanti.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...