Wednesday, June 3, 2009

Analisis Struktur, Makan Duit Haram dan Ajal Maut Di Tangan Tuhan

Beginilah rupa bumbung Stadium Setahun Jagung Yang Gugur 60%

Sedih,pilu,bengong dan sebak melihatkan apa yang terjadi di stadium Gong Badak yang dikatakan berharga RM300juta ini. Baru setahun jagung usianya tapi keadaannya yang telah gugur seolah-olah ia lebih teruk dari reban ayam atok aku di Gelang Patah dan Pulai Chondong. Dahlah penah di panaskan dengan isu software untuk kegunaan stadium sempena SUKMA yang berharga RM10juta itu dibongkarkan sehingga SUKMA habis,benda yang berharga berjuta itu tidak digunakan dan hilang entah kemana. Ko makan duit haram lagi kan?

Ini pulak,kegagalan struktur pembinaan bumbung stadium. Difahamkan kontraktor yang di anjingkan ini berasal dari Korea Selatan dan telah diberi kepercayaan membangunkannya. Overseas punya company pun macam tak sekolah,macam mana pulak kalau company local? Aku percaya,ini semuanya berpunca dari manusia-manusia yang memang suka makan duit-duit haram,jilat lahar-lahar neraka jahanam. RM300juta,mustahil tidak mencukupi untuk menghasilkan satu struktur bangunan yang kukuh. Ini bukan bangunan 100tingkat,baru bumbung. Manusia celaka ini lah gamaknya yang telah menyedut sebahagian dari RM300juta ini untuk kegunaan hati perut sendiri. Jurutera belajar tinggi-tinggi pun boleh mati dek kerana manusia yang suka makan duit haram.

Elok-elok kena pakai 10kampit,dah kena pakai 3kampit simen jer,yang lain pasir pantai. Elok-elok pakai besi konkrit 10tan,dah kena pakai besi konkrit 3tan tak pun beli kat kedai besi buruk. Elok-elok consultant kata begini,ko nak buat begitu. Aku percaya,company ini cukup persekolahannya cuma manusia yang mengawal bajet kewangan ini yang tak sekolah. Bukak balik buku analisis struktur,statik, mekanik pepejal dan sebagainya.Stadi balik. Bagi yang hidupnya makan duit haram,bawak-bawak bertaubat dan banyak baca buku agama. Bayangkanlah,atas kesilapan dan kepentingan peribadi,nyawa manusia yang dikatakan hampir 1000orang yang akan menggunakan stadium ini hari ini sempena Kejohanan Staf Institusi Pengajian Awam ke-34 akan melayang.

1 comment:

pencinta kebenaran said...

ha tu lah...aku dengo deris nye keje + keri menantu pak lah..tak tau la betul ke tak tapi kalau betul mmg patut le sultan x mo dah ngan dia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...