Friday, February 15, 2013

[Video] Gempar! Meteor Jatuh Di Rusia dan Ulasan

YEKATERINBURG/CHELYABINSK: Kira-kira 400 penduduk mengalami kecederaan apabila tahi bintang luruh dari angkasa di tengah Russia hari ini menyebabkan bola api menimpa bumi dan memecahkan tingkap serta mematikan sistem penggera kereta.
Dalam kejadian jam 9.20 pagi waktu tempatan Moscow itu, penduduk yang dalam perjalanan ke tempat kerja di Chelyabinsk terdengar bunyi seperti letupan, ternampak cahaya cerah dan kemudiannya terasa gelombang.Tahi bintang itu menyeberangi ufuk menyebabkan laluan putih panjang yang boleh dilihat kira-kira 200 kilometer di Yekaterinburg.

Penggera kereta mati, tingkap pecah dan talian telefon bimbit hanya berfungsi sekejap-sekejap.

Pihak berkuasa bandar Chelyabinsk berkata, kira-kira 400 orang mendapatkan rawatan terutama kecederaan ringan akibat terkena serpihan kaca yang berterbangan. - Reuters.

AmzCampro berkata :

Sejak akhir-akhir ini kita selalu dikejutkan dengan berita-berita pelik dan gempar di seluruh dunia dan terbaru kesah meteor jatuh di Rusia ni. Keadaanya tidak ubah seperti dalam filem Deep Impact atau Amergaddon. Cuma mereka lebih bernasib baik sebab meteor itu sempat musnah dan hancur sebelum sempat menjejak bumi. Kalau tidak,sudah tentu ia memberikan impak yang lebih teruk.

Walaubagaimanapun, letupan dan gegaran yang didengar dan dirasai oleh penduduk itu betul-betul memberikan kesan agak trauma kepada mereka. Dengan keadaan cahaya yang begitu terang dan bunyi letupan yang aku percaya adalah terjadi daripada letupan meteor yang hancur akibat pembakaran atmosfera bumi. Letupan itu dekat dengan permukaan bumi dan itu memungkinkan gegaran kuat dan impak letupan dapat dirasai.

Kekuasaan Allah SWT semakin dilihatkan kepada mansia melalui kejadian-kejadian aneh dan misteri dari alam semesta. Semoga kita dibawah lindunganNYA. Amin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...