Thursday, November 27, 2008

Apa Dah Jadi Dengan Thailand?

Lapangan terbang Thailand terus ditutup
26/11/2008 5:11pm

BANGKOK 26 Nov. — Lapangan Terbang Suvarnabhu mi hari ini terus ditutup menyebabkan berpuluh-puluh penerbangan terpaksa dibatalkan, berikutan penunjuk perasaan antikerajaan menyekat semua jalan menuju ke pintu masuk utama negara ini.

Lapangan Terbang Thailand (AOT), sebelum itu menya takan bahawa lapangan terbang itu akan dibuka pada tengah hari tetapi tidak dapat dilakukan kerana penyo kong antikerajaan tersebut telah mengambil alih lapangan terbang berkenaan.

Penyokong Pakatan Rakyat bagi Demokrasi (PAD) telah mengisytiharkan hasrat mereka untuk menutup lapangan terbang itu sehingga Perdana Menteri Somchai Wongsa wat meletak jawatan.

Beliau dijangka pulang dari Peru hari ini setelah meng hadiri Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) di Lima. Bagaimanapun pesawat yang membawa beliau pulang dilencongkan ke Chiang Mai.
Ketika beribu-ribu penyokong PAD masih berada di dalam dan luar terminal penumpang, beberapa penunjuk perasaan dilihat cuba memasuki radio aeronautikal dan menara kawalan trafik udara sementara satu lagi kumpu lan sedang menuju ke kawasan menempatkan pesawat.

Walaupun pihak berkuasa Thai memberikan jaminan keselamatan kepada lebih 3,000 penumpang yang terkan das di lapangan terbang itu, tetapi kelihatan hanya segelin tir anggota polis.

Bagaimanapun, pihak berkuasa lapangan terbang me nyatakan bahawa sebuah pesawat Iranian Airline yang membawa 416 Muslim Thai ke Mekah untuk menunaikan haji dibenarkan berlepas.

Lapangan terbang itu ditutup pada pukul 9 malam tadi bagi penerbangan keluar sementara ada beberapa pener bangan yang sepatutnya mendarat dilencongkan ke lapa ngan terbang antarabangsa lain di negera ini serta Lapa ngan Terbang Utapao di Chun Buri.

Salah sebuah pesawat yang dilencongkan itu ialah Indi an Airline yang mendarat di Lapangan Terbang Utapao tetapi penumpangnya terkandas kerana tidak ada kemu dahan untuk menempatkan penumpang asing.
Antara penerbangan yang dibatalkan ialah empat pener bangan Malaysia Airlines (MAS) ke Kuala Lumpur, serta tujuh penerbangan Air Asia juga ke Kuala Lumpur, dan beberapa lagi ke Pulau Pinang dan Johor Baharu.

Pengurus Kawasan MAS bagi Thailand, A. Vijayakuma ran berkata, penumpang dengan tiket Bangkok-Kuala Lumpur boleh menggunakan tiket itu untuk berlepas dari Phuket.
Beliau berkata, syarikat penerbangan juga menubuhkan pusat krisis kecemasan di mana penumpang boleh meng hubunginya untuk mendapatkan perkembangan terkini dengan menelefon 6622630565-71 atau 6621343184. — Bernama

Amz CamPro berkata :

Pergolakkan di Thailand semakin hari semakin tidak menampakkan ia akan kembali reda atau sekurang-kurangnya berlakunya mana-mana proses yang berusaha ke arah menyelesaikan masalah dalaman yang berlaku. Dari isu Selatan Thai yang lebih dikenali sebagai penghapusan etnik Muslim-Thai,perbalahan merebut tempat bersejarah dengan negara jiran, sehingga kepada politiknya yang tidak berkesudahan dan semakin parah sejak Thaksin digulingkan dengan inti-inti ketenteraan dan keganasan.

Apa yang berlaku baru-baru ini mengejutkan banyak pihak,sebelum ini mereka yang anti dan pro kerajaan telah menwan beberapa tempat strategik kerajaan seperti pusat media mereka tetapi,rampasan kuasa yang berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi adalah antara yang paling gamble telah dilakukan. Pasukan keselamatan tidak mampu berbuat apa-apa.

KIta sepatutnya bersyukur. Negara ini masih jauh dari sikap ganas sedemikian. Gunakan cara yang lebih baik dan tidak mengancam yang lain untuk menentang kejahatan yang berlaku di negara kita. Semoga Allah sentiasa bersama kita dan menyelamatkan negara ini dari anasir-anasir luar dan dalaman. Amin

3 comments:

Hanggokan said...

gawat gini...
gawat...gawat...

Farid Abu Talib said...

negara kita ada ketuanan melayu sbb itu kita selamat. nampaknya chua soi lek tak paham ketuanan melayu. patut chua ni kita campakkan ke lapangan terbang suvarnabhumi.

raisadora said...

bila nk aman ntah...baru2 ni maid saya punya adik ipar kena tambak dengan M16 kat depan pintu rumah sendiri kat thailand... kesian kan... isteri dia dah hilang arah jadinya... sadis sungguh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...