Wednesday, February 11, 2009

Rakyat Sedar Atau Angkara Anwar?

Kestabilan politik negara sejak akhir-akhir ini aku tengok semakin hangat seperti PRU12 yang lalu. Dimulakan dengan kekalahan BN kepada Pakatan Rakyat di 5 negeri iaitu Perak,Selangor,Kedah,P.Pinang dan Kelantan menjadi tamparan hebat kepada Pak Lah dan rakan-rakannya. Walaupun majoriti BN masih mampu mengekal kerajaannya tetapi sengatnya semakin hilang. Rakyat mula sedar atau rakyat tiada pilihan lain dengan tingkah-laku korupsi dan kroni kerajaan yang sekian lama memerintah?Masih menjadi persoalan sehingga sekarang. Terlepasnya Anwar dari bilik besi dan manusia yang diagung-agungkan kepimpinannya ini oleh hampir juga mencapai majoriti rakyat telah memberi kesan besar kepada kepimpinan lembik Pak Lah.

Anwar mula mengorak langkah dan 16september dijadikan misi dan visinya untuk merampas Putrajaya. Bagaimana? Mudah sahaja,lompatlah parti ke PR. Iya,lompat parti! kenapa? siapa yang cakap? Anwar lah yang cakap. Dia lah yang memberi idea supaya melompat parti.Bagaimana nak suruh lompat parti? Mudah sahaja,huluq lah apa yang patut tapi biarlah berjuta.Heheheh...gelak jahat menjelma...duit dari mana? Bukankah Anwar ni bagus orangnya,mana taknya,pensyarah di Universiti luar negara,kerap memberi talk,menjadi pengerusi bermacam-macam agensi luar negara dan bermacam-macam lagilah. Siapa taja? sendiri mau ingat.Sedangkan Dr. Sheikh Muzaffar pun dikutuk kerana mengaut keuntungan dari ceramahnya,inikan pula Anwar berceramah di luar negara? Pikir sendirlah weh...

Grafik kredit kepada pewarismelayu.blogspot

Tapi apa yang terjadi? Tidak mendapat sambutan kempen lompat parti Anwar. Mungkin duit sogokan sikit kot. hahaha...16september berlalu pergi dan tarikh-tarikh baru menyusul sampai skrg tetapi terus senyap tanpa berita. Pilihanraya kecil di 2 tempat iaitu Permatang Pauh yang membolehkan Anwar kembali menjadi YB dan Kuala Terengganu terus menjadi berita kegembiraan buat PR. Misallah PR tewas,aku gerenti SPR dan kerajaan BN akan terus dikutuk kerana membeli undi dan sebagainya. Pepatah 'yang dikejar tak dapat yang dikendung berciciran' terjadi pula pada PR baru-baru ini. Sultan dan institusi diraja menjadi perkara kedua tetapi yang penting kuasa terus dikekalkan.


Kerajaan Perak tewas dek kerana idea lompat parti Anwar memakan diri sendiri.Aku tahu,orang akan cakap ini semua politik wang tetapi begitu jugalah bila PR berjaya merealisasikan lompat partinya.Karpal semakin karam,bengkak dihatinya mula bernanah dan Anwar diterajang secara simbolik. Sultan mahu disamannya. DAP pun terkena tempiasnya. Rakan karib Nizar iaitu Ngeh menjadi mastermind diPerak selama ini tumbang kerana idea rakannya.Politik,semuanya kotor sekarang bila ia jatuh ditangan sendiri ia betul,bila jatuh ketangan orang lain semua salah dan haram. Menerima hakikat tiada dalam kamus PR. Aku tak pasti,kalau betul PR merampas Putrajaya dengan lompat parti,adakah baring dijalanraya turut terjadi?

Hohoho,selamatkan Palestin

Nizar masih menjadi MB,Zambry memang menjadi MB so Perak ada 2 MB lah,bangga apa ada 2 kepala jaga rakyat! hahaha...Derhaka kepada Sultan menjadi point utama,sama seperti Hang Jebat dan rakan-rakan lain yang turut derhaka pada zaman kesultanannya tapi Hang Jebat dan Laksamana Bentan yang mati on the spot kerana derhaka...hahaha...Berita kematian Ahli Parlimen Bukit Gantang (PAS) Ustz. Roslan Saharom pula menyentuh hati kita semua. Al-Fatihah kepada Allahyarham semoga rohnya dicucuri rahmat.Amin. Perletakan jawatan Arumugam di DUN Bukit Silambau pula menjengah kalender politik Malaysia. Ia pun dikatakan berpunca tekanan hidup yang entah dari sape agaknya.hahaha...

Maka,dalam masa terdekat ini,kita semua akan menunggu apa kah kesah si Nizar yang masih dianggap MB oleh PR,keputusan Mahkamah Tinggi tentang kejadia di Perak dan akan datang adalah 2 Pilihanraya kecil bagi mengisi kekosongan kawasan berkenaan. Dua bukit akan cuba terus dikekalkan oleh mereka atau dirampas oleh mereka. Bukit Silambau dan Bukit Gantang menjadi medan terbaru masing-masing menunjuk belang.Kita tunggu dan lihat strategi kedua-dua pihak ini nanti.

2 comments:

Did said...

bosan aaa weh...seme busuk!
cube ko letak cite pasal katak plak...kahkahkah!!

Anonymous said...

Waa... "panjang"nye... siap ada bendera lagi. Mesti anwar suke sesangat ni....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...