Tuesday, August 16, 2011

Isu Melayu Islam Dapat Bantuan Gereja : Agensi Zakat Dan Baitulmal Kita Memalukan


Aku terpanggil untuk menulis isu ini dek kerana isu ini agak panas diperkatakan dan masih diperbincangkan dan disiasat oleh pihak polis seperti apa yang berlaku di Selangor. Aku dah nampak perkara ini lama dah cuma entahlah, aku tak paham apa kerja pegawai-pegawai kerajaan di pejabat agama, pegawai-pegawai di pusat-pusat zakat dan semua mereka yang makan gaji dan diberi amanah untuk mengutip zakat dan mengagihkan kepada yang memerlukan.Betul, tak semua macam tu tapi kenapa boleh jadi tak semua? Yang itulah masalahnya.


Korang semua ni memang memalukan. Maaflah kalau ada yang terasa dan inilah hakikat. Tidak kita dari tahap kuli sehingga ke bos-bos besar yang diamanahkan memegang tangunggjawab mengagihkan wang ehsan dan bantuan ini. Korang patut malu dengan mereka (pihak gereja) yang sentiasa mengambil kesempatan dek ekrana keegoaan dan keangkuhan mereka yang berkhidmat di jabatan-jabatan berasakan agama Islam seperti di pusat zakat dan jabatan agama sendiri.

Kemiskinan ibu tunggal sering dijadikan mangsa

Aku pernah terkena sekali, kita bukan main sopan dan berhemah dalam berurusan dengan pejabat agama ini sebab nak kawin lah punya pasal, kalau hal lain takde dah kot. Tapi dilayannye kita ni macam duit hantaran tu mak bapak dia yang keluarkan atau pun macam kita plak nak kawin dengan anak dia. Songkok, ketayap semua kat kepala tapi adab bercakap entah kemana, kemesraan hilang entah kemana. Macam inikah cermin dan contoh yang baik kita perlu tunjukkan kepada mereka yang betul-betul ikhlas mahu mendalami Islam?

Berbalik pada isu pemberian bantuan ini, aku setuju sangat seperti kata seorang pendakwah bebas di berita TV3 semalam yang mengatakan, pegawai-pegawai ini tidak buat kerja. Sepatutnya mereka turun padang, mencari mereka yang memerlukan, bukan duduk goyang kaki di pejabat megharapkan orang yang daif ini menuntut sembah memohon simpati! Ada yang malu, ada yang merasakan mereka mampu sebab itu mereka tidak memohon. Tidak semua yang jenis meminta-minta. Maka, tanggungjawab kita sepatutnya mencari dan membantu mereka.

Dalam hal ini kita patut mencontohi apa yang pihak gereja buat, mereka sendiri turun padang mencari orang yang memerlukan dan lebih amalng lagi mereka yang mahu ditolong itu adalam bangsa seagama dengan kita, ISLAM! Tak malukah kita? Jangan merosakkan institusi zakat ini dengan birokrasi melampau. Berilah kepada yang memerlukan. Masyarakat kita boleh maju dan boleh dihindarkan dari arus kemiskinan jika bantuan-bantuan ini diberikan sebaik-baiknya. Kerajaan sendiri patut sedar. Perkara ini bukan main-main. Satu transformasi patut di laksanakan sebelum kita terlambat dan anak bangsa kita hanyut.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...