Tuesday, December 16, 2008

Bila Pakatan Rakyat (PR) Beli Berhala Bergerak

Aku muak jugak bila mendengar cerita pasal berhala bergerak ni. Korang tahu kan apa itu berhala bergerak? Istilah ini diguna pakai oleh Faridisme kepada suatu produk dari cabang automotif yang memang menjadi pujaan dan seolah-olah sembahan dari kalangan yang memang mengagung-agungkan dan megimpi-impikan memilikinya. Apakah ia? Ia terdiri dari kereta-kerata yang berkuasa dan berprestij tinggi seperti Mercedes Benz, BMW, Toyota Camry, Honda Accord dan macam-macam spesis lagilah dan ianya berharga RM150K keatas kecuali yang diseludup dan dicuri.huhuhu...


Berbalik kepada topik asal kita, sebenarnya ia dimulakan oleh kepimpinan kerajaan Terengganu berkaitan pembelian 14 bijik Mercedes Benz C200 menggantikan Proton Perdana Exec yang dikatakan mempunyai mutu dan kualiti yang amat mengecewakan sehinggakan kos penyelenggaraannya mencecah ratusan ribu ringgit hanya dalam beberapa tahun. ALASANNYA mudah dan PENYELESAIANNYA juga mudah,gantikannya dengan kereta bermutu dan lebih murah mengikut jangka masa panjang, BELILAH Mercedes,baru jimat! Macam biasa, kata-kata simpati dan biasa dipoltikkan akan digunakan iaitu….



“SEMUANNYA MEMBAZIR…DUIT RAKYAT JUGAK DIGUNAKAN…..?!”
(ayat mereka yang ingin menghentam)

“DENGAN CARA INI, DUIT RAKYAT DAPAT DIJIMATKAN DENGAN LEBIH LAGI…KITA LEBIH PRIHATIN DENGAN RAKYAT...!”
(ayat mereka yang melakukannya)


Cerita pasal berhala bergerak tidak terhenti disitu sahaja, akhirnya timbul juga pendirian dari kerajaan negeri yang lain yang katanya memang berbeza dan ingin membela nasib rakyat yang selama ini telah lama ditindas. Itulah kerajaan negeri Perak (16 bijik) dan diikuti oleh kerajaan negeri Kedah (tak tau lagi kereta ape nak beli) dan Selangor (14 bijik). Apakah jenis berhala bergerak yang hendak dibeli? Kali ini, Toyota Camry menjadi idaman mereka. Hmm,harga murah sikitlah dari Merz tapi masih berada pada RM150K keatas. ALASANNYA dan PENYELESAIANNYA sama sahaja. Tak kiralah haluan kanan ke,haluan kiri ke, manusia tetap manusia dan nafsu tetap nafsu. Ayat yang digunakan masih sama bila di minta komen tentang penggantian kereta baru untuk mereka iaitu…


“DENGAN CARA INI, DUIT RAKYAT DAPAT DIJIMATKAN DENGAN LEBIH LAGI…KITA LEBIH PERIHATIN DENGAN RAKYAT...!”
(ayat mereka yang melakukannya)


Mana ayat yang menghentam? Memang takdelah sebab dia DAH BUAT DULU. Wahahahaha



Kesimpulannya, jangan cakap tak serupa bikin lah. Buat kerja biar ikhlas,tak payah tunjuk-tunjuk, pukul canang satu kampung akulah yang terbaik, kecoh sana sini,konspirasi politik, putar belit politik. Rakyat dapat menilai semuanya. Buktikan dulu baru nak hentam orang lain. Persamaan yang patut diberikan kepada politician ini semua ialah...

5 comments:

Did said...

wah...bijak2...
ada satu lagi persamaan yang patot anda terbitkan...

Y = mX+c

Y = YB
m = money
X = haram
c = car

KahKahKah! ptot ramai nak jd YB..

Amz CamPro said...

hang mmg bijak..aku akan sebar kn rumus itu...hahahahah

PENA MINANG said...

ni aku rasa la kan, depa ni suma tak tgk INDIA camna, Menteri depa walaupun keta buruk warna putih tu huduh, tetap jgk pakai

~~~~AMIE~~~~ said...

hari ni kereta...esok2 confirm kerajaan Pakatan Rakyat beli eurocopter dgn sukhoi plak.....huahuahua......

toyi said...

Tak jadi lah nak beli Ferarri...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...