Wednesday, April 1, 2009

60 Earth Hour : TNB Rugi 550 MWatt? Berapa tu?




Earth Hour: TNB catat kerugian 550 MWatt

KUALA LUMPUR — Tenaga Nasional Bhd. (TNB) semalam berkata ia menerima kenyataan bahawa kempen ‘Earth Hour’ bertujuan baik walaupun penggunaan tenaga elektrik jatuh sebanyak 550 megawatt (mw), bersamaan dengan 14 juta mentol kalimantang yang berkuasa 40watt setiap satu.

Lampu kalimantang

“Sementara penurunan kecil dalam permintaan akan menyebabkan sedikit kekurangan dalam hasil, kami menerima kenyataan bahawa kempen itu mempunyai tujuan yang baik,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Katanya semasa tempoh sejam inisiatif pemeliharaan tenaga (8.30 malam-9.30 malam) Sabtu lepas, kakitangan TNB sentiasa berwaspada terhadap sebarang masalah operasi.


Amz CamPro berkata :

Berita di atas adalah dari Harian KOSMO (31/3/2009) berkaitan dengan kerugian yang dicatatkan oleh Syarikat Tenaga Negara TNB yang kita memang dah tahu tentang kerugian yang sering di alaminya sebelum dari kempen lagi. Itu tak kisahlah sebab diaorang punya hal cuma kita nak cerita pasal kerugian yang dialami TNB hanya untuk 1 jam ataupun 60 minit ataupun 3600 saat ataupun 360,000 detik sempena 60 Earth Hour. Mari kita kira berapa mereka rugi dari segi kewangan pula.

Aku kira mengikut blok atau kadar kiraan penggunaan isi rumah yang biasa dan secara kasar sahaja.

BLOK 1, 500 UNIT PERTAMA = RM 0.300/kWatt
BLOK 2 DAN SETERUSNYA = RM 0.390/kWatt
( 1 unit = 1kW)


Ambil blok pertama sebagai anggaran

550 MWatt = 550 000 kWatt = 550 000 unit
550 000 unit X RM 0.300 = RM 165 000

Maknanya, TNB rugi lebih kurang RM 165,000 atau RM 0.165 juta selama 60 minit kita berkempen.Anggaran sebijik rumah teres 1 tingkat kos sederhana 20”x70”. Ala,berapa sangat ruginya tu,ye tak? Itu belum lagi seluruh dunia. Tapi sekurang-kurangnya ia berbaloi untuk menyelamatkan bumi kan?

So,sekarang ini,mari pula kita kira berapa suhu dunia turun akibat daripada kempen 60 minit ini.Hmmm,korang kira sendirilah,aku takde satelit atau member kat NASA, ada maklumat bagi tahu…hahaha…Salam BPN!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...