Saturday, December 3, 2011

Berenang Hanya Sebelah Tangan


TENGGARONG, Kalimantan Timur - Seorang mangsa insiden jambatan runtuh di Kutai Kartanegara di sini yang terjatuh ke sungai, terselamat selepas dia berjaya berenang sejauh 300 meter ke tebing dengan hanya menggunakan satu tangan.

Menurut Adam Nur, 40, ketika kejadian, dia bersama empat lagi penumpang lain yang menaiki kenderaan jenis Toyota Kijang melintasi jambatan itu untuk ke Samarinda.

"Saya duduk di bahagian tengah kenderaan dan ketika itu saya sedang bermain khidmat pesanan ringkas (SMS).






"Bahu saya tiba-tiba ditimpa sesuatu dari belakang dan menyebabkan tangan kiri saya tidak boleh digerakkan.

"Air kemudian mula memenuhi kenderaan itu dan saya bertindak memecahkan tingkap dan terus keluar menyelamatkan diri," katanya kepada Kompas.com ketika ditemui di hospital AM Parikesit, Tenggarong.

Menurutnya, dia bernasib baik kerana masih boleh berenang walaupun dengan hanya menggunakan satu tangan.

"Hanya semangat untuk hidup yang memberi saya kekuatan untuk berang menggunakan satu tangan sejauh 300 meter.

"Saya sendiri tidak percaya boleh melakukannya tetapi yang pastinya ketika itu saya hanya memikirkan untuk terus hidup," ujarnya.

Adam kini terbaring lemah dengan bahu serta lengan kirinya berbalut kerana mengalami patah tulang akibat hentakan kuat.

Dalam insiden pada Sabtu lalu itu, berpuluh-puluh kenderaan termasuk bas awam, kereta persendirian dan motosikal, selain pekerja pembinaan terjatuh ke Sungai Mahakam di daerah Kutai Kartanegara selepas jambatan sepanjang 720 meter yang sedang diperbaiki itu runtuh. - AGENSI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...