Tuesday, August 19, 2008

Gambaran Masjidil Haram di Mekah di Masa Hadapan


MasyaAllah...itu ungkapan pertama yang aku boleh ungkapkan bila terlihat gambar dari sudut perspektif perancang bandar di Mekah Al-Mukaramah tentang pembangunan masa hadapannya. Banyak gambar yang aku terima dari e-mail tentang pembinaan masa hadapan ni tapi aku letak yang ni jer. Gambar yang ini cukup menunjukkan pandangan keseluruhan Masjidil Haram di Mekah yang bakal dibangunkan dan sedang rancak berjalan sekarang fasa demi fasa. Ini semua adalah perancangan untuk memudahkan dan memberikan keselesaan kepadaa jemaah haji seluruh dunia yang semakin bertambah.

Tidakkah kita sedar bahawa banyak perkara dan tanda-tanda yang sedang dan bakal berlaku di masa hadapan? Antaranya adalah :

1. Pencakar langit di negara Timur Tengah semakin pesat membangun terutama di Mekah? Tanda-tanda kecil hari kiamat berada di Tanah Suci.

2. Kepesatan pembangunan meningkatkan taraf dan kos menunaikan haji. Berdasarkan perkhabaran,kebanyakan bangunan yang naik adalah hotel-hotel bertaraf tinggi dan kos terdekat penginapan ke Masjidil Haram semakain naik.

3. Pembangunan yang pesat naik ini juga terdiri dari pusat membeli-belah. Kesannya kelak,akan menghilangkan sebab asal kita ke Tanah Suci iaitu beribadat dengan lebih kusyuk dan tawaduk. Sekarang ni pun,orang ramai ke sana antaranya sebab nak shooping,ini pulak dah macam-macam ada di depan mata dengan macam-macam pilihan.

Hmm,kita renung-renungkan lah,risau gak iman tak kuat,benda lain pulak yang dibuat kat sana. Kiranya,cabaran menunaikan fardhu haji di zaman moden sekarang jauh lebih mencabar dek kerana menahan nafsu dan menanggung kos yang akan jauh lebih tinggi jika tiada sebarang langkah untuk menyeimbangkannya dilakukan oleh pihak berwajib disana dan disini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...