Monday, August 22, 2011

CIMB Clicks : E-mail Penipu Berkaitan Perbankan Internet

Aku rase ramai dah yang tahu pasal hal ini dan mungkin ade yang dah tertipu pun tentang email berantai dari kononnya pihak bank tapi entah malaun mane yang mintak kite update personal banking. Pikir logiknya, perlukah kita update ape2 melalui email? Pihak bank tidak akan berurusan ape2 dengan pelanggannya melalui email atau meminta ape2 maklumat tentang kite yang tidak munasabah. Kat sini aku bagi sedikit maklumat tentang penipuan ini yang aku sendiri dapat dari email aku.

Banyak penipuan boleh berlaku tapi yang terjadi dan boleh dijadikan contoh adalah berkaitan CIMB Clicks. Aku percaya, modus operandinya masih sama untuk lain2 penipuan online. Kat bawah ini adalah print screen dari inbox email aku yang aku perolehi dari CIMB Bank kononnye. tajuk memang gempak, ALERT FROM CIMB BANK. Bila kite klik pada email tersebut, paparan seperti berikut akan keluar :

Gambar 1 : Print screen e-mail dari inbox

Paparan ini mengingatkan kita bahawa kita ade masalah dengan CIMB dan kita diberi peringatan notis terakhir. Apa perlu kita buat? Silap2 gelabah, risau takut duit kite jadi ape2 kat dalam tu walhal die nilah punca duit kite jadi ape2 (ayat aku bahasa pasar siot). Biasanya kita nak cepatkan? So die bagi terus url link website CIMB pada email tersebut (seperti dibulatkan) dan kita tanpa pikir panjang akan klik pada link tersebut. Apa akan terjadi?

Apabila kita klik link tersbut, kita KONONNYA akan terus ke website CIMB seperti paparan gambar dibawah tapi sebenarnya kita sudah terperangkap! Satu sahaja lagi langkah kesilapan yang kita lakukan selepas ini akan mengundang PADAH! Perhatikan gambar dibawah, website interface die memang sebijik macam original, kalau tak same pun cume 0.1% sahaja.

Gambar 2 : Print screen website yang kite klik pada email

Perhatikan bahagian yang aku bulatkan, itulah cermin dan identiti yang email atau website ini menipu kite terang2an. Kalau kita tak perasan, kita akan masukan User ID dan password terus ke dalam website penipu ini dan die boleh terus detect akaun kite dan transaksi boleh dilakukan ikut suka mak bapak die. Bahaya bukan? Dibawah ini aku ringkaskan penerangan bulatan pertama dan kedua untuk gambar kedua ini :

  • Bulatan 1 : Menunjukkan URL address website ini bukan website sebenar CIMB Clicks dan tiada sceure network untuk website perbankan (https;//)
  • Bulatan 2 : Amaran yang ditokok tambah dan menunjukkan tindakan cepat kite perlu lakukan untuk update masalah dengan pihak CIMB ini kononnya.
So, berhati2lah pada mereka yang sering menggunakan urusan perbankan online ini. Biasanya kesilapan kita berlaku disini dan baru kite tersedar yang duit kite hilang dan banyak lagi urusan transaksi yang dilakukan diluar pengetahuan kita. Aku harap sedikit makluman dan amaran ini dapat menyelamatkan kite dari jadi mangsa malaun yang celaka ini.






1 comment:

Anonymous said...

page ranking seo searchengine backlinks backlink checker

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...