Monday, September 19, 2011

Kita Sedang Diperhatikan AS!

MEJ yang diperoleh AFP pada 12 September lalu menunjukkan kubah-kubah radar di pangkalan pertahanan peluru berpandu Amerika Syarikat-Australia di Pine Gap berhampiran Alice Spring di tengah Australia. - AFP

WASHINGTON 18 Sept. - Sebuah stesen pengintipan Amerika Syarikat (AS) yang didirikan di kawasan padang pasir Australia semasa kemuncak Perang Dingin kini memantau benua Asia terutama negara-negara yang giat membangunkan tentera dan peralatan senjata.

Stesen satelit Pine Gap yang secara rasminya adalah wilayah AS dan dikendalikan oleh ejen daripada beberapa agensi perisikan paling sulit di Amerika telah terlibat dalam konflik-konflik terbesar pada zaman moden ini.

Namun peranannya dalam perang di Iraq, Afghanistan dan rantau Balkan, dalam pemburuan ketua al-Qaeda, Osama bin Laden kurang diketahui sehinggalah seorang daripada pengintipnya yang paling kanan mendedahkan aktiviti di stesen itu dalam bukunya baru-baru ini.

Penganalisis perisikan, David Rosenberg berkhidmat 18 tahun di pangkalan yang terletak kira-kira 20 kilometer ke selatan Alice Springs, mengendalikan rahsia-rahsia besar untuk Agensi Keselamatan Negara (NSA) iaitu badan yang dianggotai oleh pengintip elit Amerika.

Pine Gap yang secara rasminya dikenali sebagai 'Kemudahan Penyelidikan Angkasa Lepas Pertahanan Bersama', adalah antara stesen pungutan maklumat perisikan terbesar yang dikendalikan oleh Washington, berperanan memintas isyarat senjata dan komunikasi menerusi beberapa satelit yang mengorbit bumi.

Australia mengetuai stesen itu bersama-sama AS dan memiliki akses kepada semua maklumat yang dipintas sejak 1980, tetapi sejarah Pine Gap tidak sunyi daripada kontroversi.

Bekas Perdana Menteri, Gough Whitlam dipecat oleh monarki Britain, dikatakan atas desakan AS, tidak lama selepas beliau mengancam untuk menutup Pine Gap pada 1975, walaupun penyingkiran beliau turut berpunca daripada isu-isu politik dalam negara.

Dengan kubahnya yang berbentuk futuristik pada asalnya dibina sebagai senjata dalam perang pengintip Amerika dengan Rusia, Pine Gap memulakan operasi secara rasmi pada 1970, tetapi Rosenberg berkata, fokusnya kini ialah 'kempen memerangi keganasan' pimpinan AS dan pembangunan tentera di Asia.

"Sebahagian besar dunia meliputi negara-negara pengeluar senjata yang menjalankan program yang menjadi fokus AS dan Australia, dan tentulah sebilangan besar negara Asia termasuk dalam kategori itu," kata Rosenberg.

Beliau mengikat perjanjian seumur hidup dengan NSA untuk menyimpan rahsia dan pendedahan beliau terhad kepada pengalamannya semasa berkhidmat di Pine Gap.

Bagaimanapun beliau berkata, Korea Utara dan China adalah antara sasaran stesen itu, selain India dan Pakistan. - AFP

Sumber : Utusan




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...