Tuesday, September 6, 2011

Berebut Pondan? Apalah Nak Jadi Dengan Bangsa Kita

Kalau korang berkesempatan, kesah ini dah semalam berlaku dan disiarkan di dada akhbar cuma hari ini, special sikit sebab ada gambar dan ulasan seolah-olah ada yang tidak kena dengan masyarakat bangsa Melayu Islam kita ini. Sedih sebenarnye baca kesah mereka ini, bukan sedih sebab si jantannya di simbah asid tapi sedih dengan kehidupan bangsa kita ini seolah-olah sudah tidak ade batasnya yang di tunjangi agama. Cuba tengok gambar dibawah. Natasha (kanan) seorang pondan yang menjadi punca pertelingkahan perebutan antara dua lelaki. Apa sebenarnya masalah yang sedang berlaku?

Hafizuddin, lelaki mangsa simbahan asid dek kerana cemburu dengan pondan rebutan. Tak sedarkah Hafizuddin bahawa apa yang berlaku itu hikmah atau bala dari Allah SWT? Ini bukan sebarang ujian, sepatutnya die dan kite kena sedar. Masyarakat sekeliling perlu tahu tanggungjawab masing-masing. Sesuatu perlu dilakukan. Jangan jadikan hubungan terlarang ini semakin merebak dalam bangsa kita. Ikuti sedikit petikan dari ulasan akhbar KOSMO berikut :

KANGAR – “Saya berasa amat bersalah dan bimbang selepas teman saya menerima aib disimbah asid. Oleh itu, saya hendak pergi dari sini.”

Demikian luahan seorang pondan yang mahu dikenali sebagai Natasha, 28, yang dikaitkan punca cemburu seorang lelaki sehingga sanggup bertindak menyimbah asid ke atas rakan serumahnya di Taman Seri Bakau di sini pada Sabtu lalu.

Kata Natasha, dia akan membawa diri ke tempat baharu bagi menjalani kehidupan lebih aman bersama teman serumahnya yang juga mangsa kejadian, Mohd. Hafizuddin Johari, 20.

“Sejak kami bersama, ramai pihak tidak senang dengan hubungan kami sehingga sering diugut dan dicaci.

“Kejadian ini amat menakutkan saya dan demi keselamatan dan keselesaan hidup, kami akan pindah,” katanya ketika ditemui di Rumah Kelab Media Perlis di sini semalam.

“Saya sayangkan Hafizuddin sebab dia banyak menolong dan memberi sokongan kepada saya. Oleh itu, keputusan kami ini baik untuk semua pihak,” ujarnya.

Sementara itu, Mohd. Hafizuddin yang bekerja di bidang penyediaan makanan memberitahu, dia akan mengikut Natasha kerana serasi hidup bersama sejak mengenalinya empat bulan lalu.

Kesah ini dipertontonkan seolah-olah tiada ape masalah pun dalam hubungan mereka. Aku percaya, hubungan mereka bukan sekadar hubungan antara rakan lelaki tetapi boleh dikategorikan hubungan songsang. Hafizuddin yang dikatakan pelajar IPTA di utara tanah air betul-betul menggemparkan negara. Menyedihkan dan memalukan. Dimana silapnya? Silapkah didikan ibubapanya? Silapkah sistem pendidikan negara? atau memang manusia itu sendiri akan jahil dengan sendirinya? Hanya Allah yang tahu...





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...