Friday, September 23, 2011

Apabila Kita Menembak Langsung Tak Mengena

Aku rasa semua orang pernah merasai bagaimana menjawab peperiksaan menggunakan kertas OMR dimana soalan peperiksaan kita adalah berbentuk objektif dan kita perlu pilih jawapan antara A-E. Soalan peperiksaan begini sebenarnya betul-betul menyakitkan untuk dijawab bagi yang serius dalam menjawab tetapi tidak bagi yang tidak serius. Senang kata, malas nak stadi lah. Mana taknya, kebarangkalian kita untuk salah semua tu agak mustahil jika dibandinkan dengan soalan berbentuk subjektif atau esei.

Pengalaman aku tentang menjawab soalan objektif ni, bila sampai satu tahap kita tak mampu memikir dah, tekaan atau TEMBAKAN sniper amat-amat diperlukan. Ada yang malas pikir , sniper digunakan pada semua soalan seperti satu salinan jawapan OMR di bawah ni. Yang lagi bestnya, tembakan sniper ini dilakukan hanya pada jawapan C dan kemungkinan untuk betul mesti ada. Tetapi, kenapa keputusan untuk jawapan dibawah ini mendapat 0? Nak tau jawapannya?


Inilah jawapannya kenapa manusia di atas mendapat keputusan 0 dalam peperiksaan tersebut. Cikgu yang menanda jawapan manusia ini telah memberi kata dua :

Untuk Michael :

Setiap Tahun saya selalu berusaha untuk meningkatkan nilai dan peringkat dari setiap murid dengan memberikan ujian yang sangat senang. Yang terdiri dari 100 soalan BETUL/SALAH dari hanya 3 chapter bahan. Selama 20 tahun saya mengajar mata pelajaran Comunication 101 ini saya tidak pernah melihat murid mendapat markah di bawah 65. Nilai 0 kamu ini pertama kalinya dalam sejarah dan membuatkan nilai purata kelas turun keseluruhan 8 angka.

Hanya ada 2 pilihan jawapan : A untuk BETUL, dan B untuk SALAH. Namun, kamu memilih C untuk semua jawapan dengan harapan mendapat kemungkinan 25 persen betul dari 100 soalan. Nampaknya kamu sama sekali tidak membaca soalan. Malang sekali ini menyebabkan anda tidak lulus.Jumpa anda tahun depan!

Sumber: isuhangat.net



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...