Wednesday, September 28, 2011

Safee Sali Diberi Peluang Latihan 2 Minggu Lagi?

TEKA-TEKI sama ada penyerang sensasi Harimau Malaya, Mohd. Safee Sali bakal menyarung jersi kelab England, Cardiff City masih belum terjawab.

Sebaik misi menjalani latihan selama dua minggu bersama skuad kendalian Malky Mackay itu terlaksana sudah kelmarin, pasti- nya ramai peminat bola sepak tempatan kini tertanya-tanya mengenai kesudahan bekas penyerang Selangor itu sama ada layak atau tidak menyarung jersi Cardiff selepas ini.

Apa yang pasti, pemilik Cardiff, Datuk Chan Tien Ghee juga memahami perasaan penyokong tempatan ketika ini, namun pada masa sama masih menunggu 'lampu hijau' daripada Mackay sendiri sebelum boleh membuat sebarang kenyataan.

"Saya faham, satu Malaysia ternanti-nanti perkara ini (soal Safee menyarung jersi Cardiff) tetapi saya masih menunggu keputusan Mackay.

"Bagi saya, tidak adil untuk mengumumkan perkara itu hanya kepada Kosmo! semata-mata, justeru satu sidang akhbar rasmi akan dibuat oleh kami tidak lama lagi," katanya.

Safee sebelum ini mencetuskan keterujaan peminat bola sepak tempatan apabila berusaha menjadi anak Malaysia pertama beraksi di kancah bola sepak England.

Pemain kelahiran Kajang, Sela- ngor itu telah menjalani sesi lati- han bersama The Bluebirds sejak dua minggu lalu sebaik mendapat pelepasan daripada majikannya, Pelita Jaya.

Meskipun kredibiliti Safee dilaporkan berjaya memikat hati Mackay yang begitu kagum dengan disiplin dan skil yang ditun- jukkan sepanjang mengikuti lati- han tetapi masalah permit kerja dikatakan menggugat peluang Safee beraksi di England.

Namun, ia sedikit pun tidak menjejaskan semangat Safee yang menganggap pemergiannya ke Cardiff sebagai suatu pengalaman berguna bagi melonjakkan kariernya selaku pemain bola sepak.

Penyerang berusia 27 tahun itu dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) petang ini selepas berlepas dari bumi London semalam.

Dalam pada itu, pengurus peri- badi Safee, Zakaria Ab Rahim semasa dihubungi juga mengakui masih belum menerima apa-apa maklumat terkini berhubung perkara tersebut.

"Buat masa ini, Safee sihat dan kami akan menunggu kepulangannya di KLIA petang esok (hari ini).

"Mengenai keputusan (Safee menyarung jersi Cardiff), kita tunggu dan lihat," katanya.

Sebelum pulang ke Indonesia, Safee juga dijangka mewakili bekas majikannya, Selangor bagi aksi Piala Sultan Selangor menentang Singapura terlebih dahulu pada 1 Oktober depan, selain turut membawa cabaran pasukan kebangsaan bagi aksi persahabatan menentang Australia selepas itu.

Dalam pada itu, Kosmo! difahamkan, Safee akan me ngadakan pertemuan dengan Tien Ghee sebaik tiba di tanah air hari ini bagi membincangkan masa depannya bersama Cardiff.

Malah, Safee juga dikhabarkan dikehendaki datang semula ke Cardiff dalam tempoh dua minggu lagi untuk terus dinilai oleh Mac- kay.

Begitupun, ia tidak semudah dijangkakan lantaran khidmat Safee selepas ini pastinya ditagih skuad kebangsaan bagi menentang Australia, selain persoalan sama ada dilepaskan Pelita Jaya ataupun tidak kerana Liga Indonesia dijangka bermula pada 10 Oktober depan.

Sumber : KOSMO





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...