Monday, March 23, 2009

60 Earth Hour : Kempen Tutup Lampu Seluruh Dunia,Tips dan Kesannya

Earth Hour.Org

Projek yang dikatakan global ini akan dijalankan dan akan berlaku pada 28 Mac 2009 ini selama 1jam atau 60minit dari jam 8:30pm-9:30pm. Apa yang akan berlaku? Ketika ini rakyat jelata dikehendaki menutup lampu dan semua perkakasan elektrik bagi memberi sokongan keatas kempen menyelamatkan bumi ini selama 1 jam.

For Households:
1. Switch off unused lights 2. Switch unused appliances off standby 3. Switch to energy efficient light globes 4. Reduce use of hot water 5. Switch to GreenPower

Bukan sahaja rakyat jelata yang biasa-biasa,malah badan-badan besar kerajaan dan negara turut serta sama,antaranya :
Untuk makluman lanjut,boleh layari web rasmi kempen ini di Earth Hour.Org dan Andiza.Net.

Aku hanya ingin menyatakan pendirian,tips,pandangan dan apa yang sepatutnya kita ketahui pada hari kempen. Aku harap boleh dijadikan renungan dan buah fikiran kepada yang akan join sama kempen ini.

  1. PASTIKAN KESELAMATAN DIRI DAN KELUARGA DIJAGA DAHULU.
  2. KEMPEN 60MINIT INI MUNGKIN AKAN DIJADIKAN TEMPOH BERHARGA KEPADA PENJENAYAH UNTUK MEROMPAK,MENYAMUN,DAN SEBAGAINYA.
  3. PASTIKAN JANGAN TERLALU BERSUNGGUH MENGIKUTI KEMPEN INI,KALAU BERSUNGGUH PUN,AT LEAST PASANG LILIN KE APA,JANGAN LAH GELAP SANGAT.
  4. PIHAK BERKUASA PERLU MEMBUAT RONDAAN KESELURUHAN KAWASAN YANG BERISIKO TINGGI DALAM JENAYAH.
  5. PIHAK BERKUASA AGAMA TURUT SAMA TERLIBAT MEMBUAT RONDAAN,SEMESTINYA PELUANG YANG ADA DALAM 60MINIT DIJADIKAN PELUANG MELEPASKAN NAFSU BINATANG BUDAK-BUDAK SOSIAL.
  6. KEMPEN INI JUGA WAJAR DISAHUT KERANA IA MUNGKIN AKAN MEMBERIKAN STATISTIK YANG BERGUNA KEPADA ORANG-ORANG PENTING DALAM MENJAGA BUMI INI.
  7. DAN DIHARAPKAN STATISTIK NEGATIF JANGAN PULA NAIK KETIKA KEMPEN INI BERJALAN.SILAP-SILAPA RAMAI YANG DAPAT ZURIAT PADA TARIKH YANG SAMA..HEHEHE
Itulah serba sedikit pandangan yang terlintas difikiran aku. Aku cuma nak kongsi dengan semua yang mungkin tidak tahu pasal kempen ini dan mungkin yang tak tahu apa nak buat. huhu..Salam kempen 60 Earth Hour.


5 comments:

Hanggokan said...

Aku suka! kahkahkah...
sudah terbiasa dengan kegelapan

Unknown said...

Apa ke hal pulak ngan spital, pertahanan???
Adusss!!!

Anonymous said...

Pengantin baru confirm suka heeeeee

Anonymous said...

Nak cerita yang PANAS! sila kunjungi awekzbukitgantang.blogspot.com dan bukitgantangbyelection.blogspot.com anda PASTI TERUJA!

Amz CamPro said...

byk pngantin baru xsah jer kang? hahaha..yg lain tak tahu,klu sepital pun tutup,ramai arwah lah plak...mustahil..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...