Tuesday, March 10, 2009

Penghinaan Islam dan Penggunaan Allah Secara Terbuka,Inikah Yang Kita Mahukan?


Bersesuaian dengan isu hangat kekeliruan penggunaan perkataan 'Allah' didalam penerbitan gereja Kristian.

Kelmarin Ahli Parlimen Baling, Dato Taib Azamuddin semasa pembahasan di Parlimen mengenai isu ini mengulas "Allah yang mana" yang mereka maksudkan. Kita biasa mendengar orang Cina menyebut 'Tuhan Alah'.

Sesiapa yang pernah mengambil subjek TITAS (Tamaddun Islam Tamadun Asia Tenggara) dahulu ada mengajar mengenai agama-agama mereka iaitu Hindu,Budha, Kristian dan sebagainya, juga yang tidak beragama dipanggil "pagan" serta yang tidak mempercayai agama di panggil ateis .

Agama Budha,Kristian dan Hindu dipanggil agama langit. Tutor saya ada menyebut mereka juga percaya Tuhan yang betul ialah Allah cuma mereka menggunakan perantaraan.

Di dalam Kristian, mereka mendakwa 'God' di dalam bible mereka tu adalah Allah iaitu bapa kepada jesus mereka dan suami kepada Mary mereka . Namun begitu tiada sepatah pun di dalam bible yang menyebut perkataan Allah. Begitu juga dengan agama Hindu dan Budha.

Namun begitu, orang Kristian di Indonesia telah menggunakan perkataan Allah. Contohnya lirik lagu Agnes Monica (Kristian) yang bertajuk "Allah Peduli".

Di sini jelas menunjukkan keburukan jika mereka dibenarkan menggunakan perkataan Allah walau pun tidak sama dengan Allah SWT kita.

Tidak mustahil orang Islam yang kerana fanatik atau pun jahil tentang Islam menyanyikan lagu tersebut. Saya yang kurang ilmu agama ni berpendapat adalah murtad menyanyikan lagu tersebut walaupun ia hanya sekadar lirik lagu sahaja kerana Allah yang Agnes Monica itu adalah bapa Jesus mereka.

Jadi kepada peminat Agnes Monica khasnya dan peminat lagu-lagu Indonesia amnya..berhati-hatilah! Mungkinkah Agnes Monica cuba mengkristiankan orang Islam!

Lirik Lagu : Allah Peduli - Agnes Monica

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
Mengapakah harus terjadi
Di dalam kehidupan ini
Su at u perkara yang
ku simpan dalam hati
Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri
Sbab Allah mengerti

Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri
Sebab Allah Yesus ku mengerti


Sumber : isuhangat.blogspot

12 comments:

Did said...

danger danger...
jangan tersesat.

Panglima Perang Cyber said...

menarik isu ni bro....tq

Amz CamPro said...

thank boss...!

TAIPINGMALI said...

Biarlah ianya hanya berlaku di Indonesia.

Kita di Malaysia minta dijauhkan semua tu.

abe MIE 'TERJAH' said...

kat malaysia aje allah untuk Islam, negara lain allah pun dalam kristian tapi kenapa PAS dan PKR mahu hapus keistimewaan allah islam di malaysia?

http://pkrpasdap.blogspot.com

Amz CamPro said...

sbb itu perkara begini perlu dielakkan..!

Anonymous said...

kahkahkah. nasrani(kristian) pakai Allah dah lama semenjak nabi isa jadi rasul lagi. masa itu islam belum ada.

di saudi di indonesia orang kristian paggil Allah. xpercaya cr bible buat perbandingan.

cuma kita di malaysia tak bagi sebab bimbang menimbulkan kekeliruan.

woit! bila UMNO nk buat hukum hudud? hehe.

bila nak ajar sains dan math dlm bahasa jarman? hehe.

panglima perang cyber tu adik ironmen ke? hehe

Amz CamPro said...

memanglah abg...tu zaman nabi isa skg zaman nabi muhammad..jgn compare negara lain sbb kita di malaysia...kita nak menjaga dari penggunaan Allah tu supaya tidak diguna sewenang-wenangnya...

kita nak smpai ke tahap berkahwin mcm kat indon ke tak payah bleh kawin jer mane2 agama? walhal negara bleh dikatakan majoriti islam? cegah lbh baik dr mnegubat...

aku rase ko mmg anti umno atau org ekstrimis politik melampau..ada ke aku cite pasal umno kat post ko komen?

tanya org pas,nak wat hudud ke sekali dgn dap?hudud tak jadi klu melayu masih mcm ni...

ko nak belajar bahasa jerman ke? bleh jugak,kejuruteraan brkmbang pesat kat jerman...nak tengok brpa spm bm ko dpt...hal ppsmi hal kecik yg terlalu diperbesarkan,guna cara berotak bukan nafsu politik..

abe MIE 'TERJAH' said...

saya sokong amz_campro

orang macam nie (anonymous) kita liwat beramai-ramai aje...sumbat mulut dengan 'kemaluan' gajah afrika baru dia tahu...humbang ke dalam belukar atau kandang babi...potong kotey suruh dia pakai kotex..

ada patut hudud PAS gagal disalahkan UMNO...siapa makan dia bayarlah...

Anonymous said...

erm kalau camtula..zaman skng perlu hapuskn zaman dulu??mencegah lebih baik ya x??kalau pasal agama,,mmgla universal..islam kata agama universal...buddha juga akn cakap agama mreka universal...of coz juga dgan kristian....dan kalau dah universal of coz ada kaitan dgan negara2 lain...kalau dah tau danger watpe nak menyibuk..dan jangan suka tuduh2 agama lain,perbaiki agama sendiri lebih baik dr memperbaiki agama lain...kesian pemimpin kita yg menjaga keamanan MALAYSIA...suka2 jek buat kecoh pasal agama...dan pasal Agnes monica tu..dia penyanyi kristian daaaa...huduhla korang p menyibuk dengar lagu dia(yg Islam jek k) dan satu lgi,,di indonesia kebebasn lebih dari malaysia..so nak halang kerajaan mreka ke??Lu pikir la sendri...keamanan terjalin bila kita memahami kehidupn org lain...

Anonymous said...

"""kahkahkah. nasrani(kristian) pakai Allah dah lama semenjak nabi isa jadi rasul lagi. masa itu islam belum ada"""

""tu zaman nabi isa skg zaman nabi muhammad"""

ni apa daaaa...apa yg ko merepek ni???ko tau ke siapa nabi Isa??sebelum wujudnya Islam...wujudnya agama2 lain...

dan konsep penghinaan tu faham ke sebenarnye??siapa yg terhina dulu??

fikir dulu seblom jawab...
kembalila selidik agama sendiri k..

soryla anonymous...pasal aku letak gambar korang x kenal gak...mamat yg komen kat atas ni satu pon aku x kenal.....nak liwat beramai2,liwat jekla k..nnt korang dpt gelaran peliwat bersiri...hahahaha

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...