Wednesday, March 18, 2009

Politik Wang + Rasuah + Korupsi + Makan Suap = Tak Selamat Dunia Akhirat

Malaysia tak sunyi daripada hal-hal berkaitan dengan masalah-masalah yang jelas-jelas telah termaktub di dalam Al-Quran tentang HARAM nya sesuatu aktiviti atau perkara itu yang masih dilakukan. Sehinggakan aku rasa ia akan berkekalan sampai Kiamat selagai manusia mempunyai NAFSU syaitan.Isu politik wang atau rasuah ini selalu menjadi mainan dibibir dan hati orang-orang politik jika ingin terus menjadi orang yang berwibawa dalam kepimpinan.Tapi hakikatnya ia seolah-olah dibibir sahaja.

Tak kiralah parti apa pun,haluan apa pun,sokong apa pun. Ia masih menjadi trend orang-orang politik dan orang-orang besar yang terus mengaut keuntungan peribadi sehingga memberi kesan kepada masyarakat. Itu belum lagi kes RIBA' atau skandal-skandal lain yang hampeh lagi memburukkan? RASUAH ada banyak bentuk dan definasinya. Berikut adalah maksudnya :

Perkataan “rasuah” berasal daripada perkataan Arab yang berbunyi “al-risywah”. Dalam Al-Quran rasuah digolongkan dalam kata umum batil, iaitu meliputi juga perbuatan jenayah lain seperti merompak, memeras ugut dan menipu. “rasuah” ataupun “corruption” dalam Bahasa Inggeris, tidak diberi definisi di dalam undang-undang Malaysia.

Walau bagaimanapun ada beberapa definisi yang telah diberi oleh beberapa pihak yang pakar dalam bidang ini. Di dalam kamus Concise Law Dictionary. P. G. Osborne memberi definisi “bribery and corruption” sebagai perbuatan “giving or offering any reward to any person to influence his conduct; or the receipt of such reward” John B. saunders pula dalam kamus Mozley and Whiteley’s Law Dictionary memberi definisi “the Taking or giving of money for the performance or non-performance of a public duty”.

Jenayah rasuah adalah satu tegahan agama. Allah s. w. t. berfirman yang bermaksud:- “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim- hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)”.

Aku rasa diaorang buat-buat tak faham atau tak tahu apa itu rasuah secara lebih terang dan jelas. Ataupun diaorang dah tahu cuma buat-buat tahu atau dalam kata lain menempah ke TIKET NERAKA lah. Nak jadi pemimpin bukan senang. Hidup kena betul-betul sempurna dari segi fizikal,mental,ilmu duniawi,ilmu akhirat dan semua yang memerlukan jati diri yang kuat. Kalau dah dalam meeting pun tido,ape ke hallnye yeop?

Korang klik lah link kat bawah ini untuk DEFINASI RASUAH yang lebih jelas. Walaupun ia sedikit tapi ia mudah difahami dan dihayati :

DEFINASI RASUAH


1 comment:

Did said...

Dunia Duit...
Ah, benci gile!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...