Tuesday, June 14, 2011

Manusia Hijau Berkeliaran di Bukit Bintang?

Inilah manusia hijau itu

Petikan dari Harian Kosmo :


"Keadaan berbeza pula buat tiga manusia hijau yang tidak putus-putus mengedar risalah kepada orang ramai yang lalu-lalang di kawasan itu.

Sambil memegang papan tanda bertulis Bertindak hijau! Menjadi vegan!, ketiga-tiga mereka yang mewarnakan tubuh badan dengan cat hijau turut melaung-laungkan slogan tersebut dalam bahasa Inggeris sambil melayan permintaan pengunjung untuk bergambar bersama.

Inisiatif Pertubuhan Hak Asasi Haiwan (PETA) itu merupakan antara usaha mereka bagi menggalakkan manusia menjadi vegetarian dengan mengelakkan pengambilan daging haiwan sebagai juadah harian.

Pemimpin kempen tersebut, Ashley Fruno menjelaskan, selain daripada perubahan iklim, penggunaan tanah berlebihan serta pencemaran air dan udara, memakan daging haiwan juga mengundang malapetaka kepada bumi.

“Saya menjadi vegetarian sejak usia 13 tahun dan saya berharap lebih ramai orang memilih untuk menjadi vegetarian."

Selanjutnya di Harian Kosmo

Amz Campro berkata :

Aku sangat bersetuju dengan kempen-kempen seperti ini daripada kempen-kempen yang serabut macam BERSIH yang dipukul canang oleh pihak pembangkang yang aku rasa dah macam pihak pemberontak @ penghasut. Sekurang-kurangnya mereka menyedarkan rakyat tentang bahagianya dan bagusnya mengamalkan pemakanan sihat seperti memperbanyakkan makanan berasaskan sayur-sayuran dan buah-buahan.

Kita terlalu dimomokkan dengan cerita pelajar kita yang obesiti dan last-last yang jadi mangsa adalah Nasi Lemak...kahkahkah...lawak pun ada. Ia berbalik kepada pendidikan asas kita yang lemah tentang perkara-perkara seperti ini terutamanya melibatkan kesan jangka panjang. Memang payah nak makan benda-benda sihat ini sebab ketidaksedapan makanan berasaskan kesihatan ini tetapi itu lah hakikatnya. Yang tak sedap itulah sihat.

Mereka bertiga ini sebenarnya wajar di contohi cuma tang tak berbaju tu jer yang kurang seronok sikit (walaupun seronok bagi kebanyakan orang) hahaha...sensitiviti patut juga di jaga,tak salah jugak pakai baju hijau ke cume warna kan pada muka,kaki,atau tangan dari mendedahkan tubuh badan,betul tak? Anyway,aku sokong apa yang mereka buat...heheh





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...