Monday, June 27, 2011

Siapakah Abdallah bin Said al-Bishi dan Pedangnya?

Abdallah bin Said al-Bishi dan pedangnya 'Sultan'

Inilah dia seorang yang ditugaskan mencabut nyawa bagi pesalah yang akan di hukum bunuh di Arab Saudi. Hukuman pancung ini di adakan di kota Mekah yang mengamalkan Hukum Hudud.
Dengan pedang bernama “Sultan” warisan ayahnya, dia mengaku gugup saat pertama memenggal kepala orang. Pedang Sultan berbentuk melengkung seperti bulan sabit dengan panjang setengah meter. “Tiap orang sedikit gugup saat memulai pekerjaan barunya dan takut gagal,” kata Abdallah. Hingga kini, ia mengaku telah memancung lebih dari 100 kepala.

Beliau adalah orang yang memancung kepala amah Indonesia yang didapati salah membunuh tuan rumahnya yang menjadi kontroversi antara Indonesia dan Arab Saudi. Sesuai dengan syariat Islam, Arab Saudi menerapkan hukum pancung terhadap pesalah yang didapati salah membunuh. Hukuman ini akan terbatal jika keluarga korban memaafkan dan pelaku diharuskan membayar diyat (wang pengganti) yang ditetapkan oleh keluarga yang dibunuh.

Aku difahamkan juga, masih ramai pesalah Indonesia sedang menanti hukuman di pancung dan salah seorangnya telah diselamatkan oleh kerajaan Indonesia dengan bayaran pampasan cecah juta ringgit. Wanita yang mahu dihukum ini membunuh majikannya juga kerana ia mahu merogolnya. Alasannya, ingin menyelamatkan diri. Aku percaya sebab orang-orang arab ini terkenal dengan keganasannya dan kerakusannya dan ia tak mustahil berlaku.

Hukuman yang dijalankan secara terbuka ini memang sepatutnya memberi pengajaran kepada kita. Hukum hudud,hukum Allah yang sebaik-baik undang-undang. Keinsafan dari hukuman ini akan memberi pengajaran mendalam pada kita semua.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...