Thursday, June 16, 2011

Malaysia di Kancah Peperangan?


Inilah Pengkhianat Negara masa kini


OMG.Itu yang selalu diperkatakan anak-anak muda sekarang. Aku agak terkejut juga dengan apa yang berlaku. Sebelum ini,dalam firasatku betulkah Malaysia akan terlibat dalam peperangan? dan rupa-rupanya ia betul-betul terjadi.Tapi bukan peperangan fizikal lah,kalau macam tu aku pun lari. Malaysia sedang menghadapi peperangan Cyber yang terbesar rasanya dalam kancah alam maya dan dunia cyber ni. Di sini aku bagi petikan beberapa artikel berkaitan peperangan ini :


Petikan Utusan Malaysia :

"Malaysia bersedia menghadapi apa jua kemungkinan serangan siber terhadap mana-mana laman web rasmi kerajaan termasuk ancaman daripada kumpulan yang bergelar anonymous.

Meskipun mengakui ancaman itu merupakan sesuatu di luar jangkaan, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, langkah sewajarnya telah diambil bagi memastikan laman web kerajaan selamat daripada digodam. "Kami mengambil perkara itu secara serius. Walaupun ia bukan sesuatu yang dijangka, kami sebenarnya telah berdepan dengan cubaan untuk menggodam laman web kerajaan beberapa kali sebelum ini. "Maklumat mengenainya telah dipanjangkan kepada pihak berkuasa dan agensi berkaitan. Kami bersedia berdepan menerusi pakar daripada Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia serta CyberSecurity Malaysia dan beberapa agensi lain," katanya selepas menyampaikan ucaptama pada Sidang Kemuncak Penulis Blog dan Media Sosial Sedunia 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini. "

Beberapa laman web kerajaan sudah mula di 'hack' sejak semalam. Tapi ada yang boleh dipatahkan dan mula beroperasi semula. KRU studios juga menjadi mangsa dan beberapa website yang aku sempat lihat masih memaparkan kesan daripada 'hackers' terbabit masih lagi berkuasa. Siapakah mereka? Mereka menggelarkan diri mereka Anonymous dan telah melancarkan serangan yang digelar 'Operasi Malaysia'. Bunyi agak menggerunkan.

Mereka dikatakan berpengkalan diluar negara dan pernah terlibat dengan pelbagai perkara membabitkan hackers ini. Banyak negara pernah mengalami kejadian ini dan kekuatan sesuatu kerajaan dan kepakaran mereka sahaja yang mampu mematahkan serangan yang boleh dikatakan 'Pengkhianat Negara' ini dari bermaharajalela.

Kerajaan perlu buat sesuatu. Ini sangat merbahaya dan boleh menjadi sesuatu yang kritikal dan serius jika mereka mula menggodam web rasmi dan berstatus tinggi seperti bank-bank, data-data negara, rahsia ketenteraan dan sebagainya. Benda ini tidak mustahil. Cegah sebelum terlambat. Jangan bagi muka dan ruang waktu pada mereka. Negara memerlukan pakar-pakar IT dan 'hackers yang bagus juga untuk mematahkan serangan mereka.







1 comment:

Anonymous said...

depa ni dah xdo keje lain nak buek agok nyer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...